Zomer: vliegtuigspotters Ine en Guillaume over Boeings B747 en B777

In onze zomerreeks richten we deze week onze spots op spotters. Vandaag Ine en Guillaume. Een paar keer per maand spotten ze vliegtuigen in Brussel, Amsterdam, Luxemburg, Keulen, Parijs of Frankfurt. “Ik heb vier jaar gewacht op de Air Force One.”

Plaats van afspraak is het spottersplatform van Brussels Airport, dat uitzicht geeft op de start- en landingsbaan 25L/07R. Het is een van de twee platformen die de luchthavenuitbater in 2018 opende voor vliegtuigspotters. “Vroeger was er hier alleen grasveld. Je stond veel lager, waardoor de hekken ook altijd op de foto’s stonden. Veel spotters brachten daarom een ladder mee om een beter uitzicht te hebben. Dankzij het spottersplatform staan we nu veel hoger”, zegt Guillaume Feyten. 

120.000 foto’s

Guillaume startte in april 2017 met vliegtuigspotten. “Toen ik kind was, ging ik samen met mijn ouders vaak op reis met het vliegtuig.” De hobby van Guillaume inspireerde een van zijn vriendinnen, Ine Muylaert, om met hem op stap te gaan. “Ik ben pas in augustus 2020 met het spotten gestart, maar ik was altijd al gefascineerd door vliegtuigen. Het is ongelooflijk hoe zo’n gevaartes in de lucht kunnen blijven.”

Beiden hebben altijd een fototoestel mee. Kleinere vliegtuigen filmen ze met hun gsm, voor de grote toestellen gebruiken ze hun professionele camera. Guillaume post zijn foto’s en video’s op zijn Instagramaccount @belgianspotter. Hij plaatst iedere dag een foto op Instagram. “Ik heb een grote voorraad foto’s, maar door corona zat ik er bijna doorheen. Gelukkig zijn er de laatste tijd weer meer vluchten, vooral cargo.” Na vier jaar heeft Guillaume 120.000 foto’s op zijn harde schijf staan. “Gemiddeld neem ik zo’n 15 tot 20 foto’s per vliegtuig. Vroeger waren dat er veel meer. Ik bleef maar doorgaan om er zeker van te zijn dat de foto’s scherp waren.”

Ine: “Soms denk je dat je een prachtfoto hebt, maar achteraf blijkt die dan wazig te zijn. Dan ben je wel teleurgesteld.” Ze post haar foto's op @belgian_spottergirl, maar niet dagelijks. "Af en toe heb ik het zo druk met schoolwerk dat mijn Instagrampagina op de tweede plaats komt.” 

Air Force One

Om te weten welke vliegtuigen op Brussels Airport en andere luchthavens opstijgen en landen, doen Guillaume en Ine een beroep op Flightradar24. Vooral de grotere vliegtuigen spreken hen aan. “Ik hou vooral van de Airbus A330 en de Boeing B747, het meest iconische vliegtuig ter wereld”, zegt Guillaume. “Russische vliegtuigen zijn ook indrukwekkend om te zien. Toen ik op kot zat in Oostende, zag ik veel Antonovs.” Hij is heel trots op de foto’s die hij een paar weken geleden nam van de Air Force One, toen de Amerikaanse president Biden een bezoek bracht aan ons land. “Ik wacht al vier jaar op die gelegenheid. De foto’s die ik toen genomen heb, staan zeker in mijn top drie.” 

Ine heeft het meer voor de Boeing B777. “Op sommige spottersplaatsen kun je echt onder het vliegtuig staan. Als zo’n vliegtuig boven je vliegt, is dat geweldig, om dan nog niet over het geluid te spreken.” Ze is het meest trots op de foto van de A330neo van Azul. “Het vliegtuig landde net tijdens zonsondergang. Het gouden uur zorgde voor een mooi effect.”

Door weer en wind

Af en toe wordt ons gesprek onderbroken door een landend of opstijgend vliegtuig.  Enkele seconden zijn alleen maar de kliks van de fototoestellen en het geluid van de vliegtuigen te horen. De lucht is bewolkt. Volgens de vliegtuigspotters zijn dit best goede omstandigheden. “Een blauwe hemel is mooier, maar om de foto’s te bewerken is een bewolkte hemel beter.” Het weer schrikt hen niet af om een paar keer per maand af te zakken naar het spottersplatform. “We hebben hier al gestaan bij sneeuw, regen en vriestemperaturen.”

Ine en Guillaume beperken zich niet tot de luchthavens van Brussel of Luik, maar nemen ook vaak de auto naar Luxemburg, Amsterdam, Keulen, Frankfurt of Parijs. Wat zijn favoriete luchthaven is, vindt Guillaume moeilijk te zeggen. “Op het vlak van luchtverkeer kies ik toch voor Londen. Om de zoveel seconden passeert een vliegtuig. Je kunt je fototoestel niet aan de kant leggen. Ik ben nog naar Londen gevlogen om vliegtuigen te spotten, in een hotel te overnachten en terug te vliegen. Dichter bij huis zijn Luxemburg en Amsterdam mijn favoriete luchthavens.” 

Die mening deelt Ine ook. “Amsterdam is het leukst omdat er veel luchtverkeer is en meerdere landingsbanen. Je hebt ook veel verschillende achtergronden, wat voor variatie zorgt in de foto’s. Naar Londen wil ik ook eens gaan, maar ik ben er nog niet geraakt door corona.”  

Grote community

Het leukste aan spotten, vinden ze de vriendschappen met Fransen, Nederlanders, Britten en Amerikanen. "Het is een grote community, iedereen kent iedereen. Het zijn vooral tieners en twintigers, maar er zitten ook ouderen bij die al vliegtuigen spotten voor er digitale fototoestellen waren. Zij plaatsen regelmatig hun oude foto’s op Facebook. Ze waren massaal aanwezig toen de Air Force One in Brussel landde.” 

De spotterscommunity is vooral een mannenwereld, maar Ine komt af en toe ook vrouwen tegen. "Al bevinden die zich regelmatig in het buitenland, ver verwijderd van Brussel.”

De twee vrienden studeren nog. Ine volgt kmo-management aan HoGent en Guillaume studeert er logistiek management. “Ik wil graag stewardess worden, maar ik wil eerst mijn diploma halen. Dat is een must, omdat de luchtvaartsector heel volatiel is. Bij de minste impact van buitenaf vallen er ontslagen.” Guillaume droomt ervan om later als piloot te werken. “Maar een job op de luchthaven spreekt me ook wel aan, bijvoorbeeld als ‘red cap’. Die maakt dat de vliegtuigen op tijd vertrekken.”

Melanie De Vrieze