Zomer: boeiende wisselwerking tussen generaties op Brucargo

Deze week zoeken we in de zomerreeks naar verhalen over de erfelijkheid van ‘maritiem- of transportbloed’. Vandaag Brucargo. Niet alleen meerdere familieleden werken in hetzelfde bedrijf, ook verschillende generaties werken samen op de werkvloer. 

“Op Brucargo kom je vaak dezelfde achternaam tegen”, steekt Geert Keirens, directeur van Air Cargo Belgium (ACB), van wal. “Vroeger waren er geen luchtvaartopleidingen. Medewerkers werden vooral vanuit de familie gerekruteerd, niet via een vooropleiding. De microbe wordt vaak via de genen doorgegeven. Het continu stresserende werk op de luchthaven is niet alleen belastend, maar blijkbaar ook verslavend.”

In zijn vorige job bij Aviapartner zag hij er bijvoorbeeld zowel een grootvader als zoon en kleinzoon werken. Familieleden werken nogal eens op een verschillende afdeling. Volgens Rachida Maroukisse, projectmanager Customs & Operational Excellence bij ACB, is dat alleen maar menselijk. “Wanneer je met je vader of zus werkt, ben je misschien minder streng. Of zet je net te veel druk op je familielid.” Ook bij de nieuwe Belgen ziet Geert dat het enthousiasme en de passie voor de sector aan de familieleden doorgegeven worden. 

Vers bloed

Naast familieleden binnen hetzelfde bedrijf, werken er op Brucargo ook meerdere generaties op de werkvloer samen. Dat is een bewuste keuze. “Op Brucargo, dat intussen veertig jaar bestaat, zaten we met een managementlaag van ‘oude rotten in het vak' die het reilen en zeilen wel goed kennen, maar die soms vastlopen in dezelfde concepten, ideeën en manier van werken", legt Geert Keirens uit. "Er sloop weinig innovatie in onze sector.”

Bij de oprichting had ACB de ambitie om een innovatieve bedrijvencluster te worden en voor verjonging en vernieuwing te kiezen. Die innovatie kwam er niet alleen in processen en digitalisering, maar ook op het vlak van hr. “Hoe kijken we naar ons talent en naar de toekomstige verantwoordelijke leiders? In de magazijnen, kantoren en uitvoerende functies vind je veel jonge mensen, maar op het managementniveau was er nog niet veel vernieuwing.”

Bij ACB geven ze het goede voorbeeld. De community werkt samen met een zestal hogescholen die logistieke opleidingen aanbieden. “We ondersteunen de luchtvrachtvakken, geven input en nodigen de scholen uit. Bachelors logistiek die passie hebben voor de luchtvaart, werven we aan. Zo krijgen we niet alleen instroom van jong talent, maar brengen we ook een nieuwe dynamiek en een andere manier van denken binnen en stomen we de toekomstige generatie klaar.”

De voorbije jaren wierf ACB zeventien medewerkers aan, waarvan het merendeel pas afgestudeerden. Zes daarvan stroomden door naar een van de bedrijven op Brucargo of naar logistieke jobs buiten de luchthaven. “Het is mooi om te zien dat ze in die nieuwe functie niet onderaan de ladder moeten beginnen, maar verantwoordelijkheid krijgen of impact hebben op de organisatie.” 

Wisselwerking

Zorgen die verschillende generaties op de werkvloer niet voor botsingen? “Integendeel”, zegt Maroukisse. “Het is een boeiende wisselwerking. We leren veel van elkaar. De meeste medewerkers op de zone zitten hier al veel langer. Als jongeling komt het erop aan om zoveel mogelijk kennis te absorberen.” De oudere generatie leert hen ook om te relativeren en niet op te geven. “Onze generatie strest soms snel en maakt van een mug een olifant. Als we het probleem dan aan het management uitleggen, stellen ze ons gerust omdat het geen groot effect heeft op de verdere samenwerking of op het project. Maar wij geven ook veel aan de oudere generatie. Op het vlak van digitalisering proberen we hen van de voordelen te overtuigen. Dat is niet altijd gemakkelijk omdat ze hun manier van werken al zo lang gewoon zijn.”

De jongere generatie verenigt zich in het Young Airfreight Network (YAN), dat gefocust is op fysieke evenementen voor medewerkers tot 35 jaar. ”Op die manier leer je elkaar informeel kennen. Dat bevordert alleen maar de relaties. Met corona zijn de evenementen stilgevallen, maar we hopen de draad weer op te pikken nu er versoepelingen zijn.”

Energie en aandacht

Ook Geert spreekt liever van een generatieopportuniteit dan van een generatiekloof. “Ik kijk enorm op naar het gemak waarmee de jongeren contacten leggen over de bedrijfsgrenzen heen. Dat gebeurt spontaan. Bij onze generatie is dat eerder vanuit een klant-leverancierrelatie. Ik kan me niet voorstellen dat ik op die leeftijd al zo’n groot netwerk had en dat ook durfde aan te spreken. Ze hebben geen angst om met mensen op de werkvloer, CEO’s of zoals Rachida met het hoofd van de douane te spreken. Ik heb daar bewondering voor.”

Het vraagt wel meer energie om met een jonge, onervaren ploeg te werken. “Wanneer je in een bedrijf werkt met collega’s die dezelfde ervaring hebben, moet je niet zoveel uitleggen. Het vraagt aandacht om vanuit het standpunt van onze jonge collega’s te kijken, maar het is wel verrijkend. Ik ben blij dat ik aan het einde van mijn carrière de stap heb gezet om met jonge mensen te werken. Het werkt motiverend. Ze proberen gemakkelijker nieuwe zaken uit of slaan nieuwe wegen in, omdat zij die bagage niet hebben. Ook de communicatielijnen zijn veel korter en directer.”

Melanie De Vrieze