Zeebrugge ambieert rol als centrale Europahub voor Nieuwe Zijderoute

In het kader van het Chinese ‘One Belt One Road’-initiatief heeft de haven van Zeebrugge een eigen strategie ontwikkeld onder de noemer ‘The Silk Road Platform Zeebrugge’. Die behelst zowel een maritieme en een landbrug als een logistiek aanbod.

Donderdag vond in de haven van Zeebrugge een informatiesessie plaats over het ‘The Silk Road Platform Zeebrugge’ in aanwezigheid van onder meer de Chinese ambassadeur in België Xing Qu en West-Vlaams provinciegouverneur Carl Decaluwé.

Charles Wang, partner van de haven van Zeebrugge voor de regio Azië-Pacific, verwees naar de officiële lancering van het ‘Silk Road Platform Zeebrugge’ tijdens het Belgische staatsbezoek aan China in oktober van dit jaar.  Toen werd een intentieverklaring ondertekend door China Minmetals Corporation, Cosco Shipping en de Haven van Zeebrugge. “Dit platform moet de beste en meest flexibele voorwaarden bieden voor Chinese bedrijven om hun handel en goederenstromen tussen China en Europa via Zeebrugge te faciliteren. Het platform zal niet enkel ten dienste staan van de Zijderoute via zeevaart en de spoor, maar omvat tevens opslag- en consolidatiecentra, een Free Trade Zone, douanemagazijnen en financiële diensten ten behoeve van de Chinese exportbedrijven”, aldus Wang. Hij wees daarbij op de Maritime Logistics Zone, waar alle voorzieningen voorhanden zijn, zoals onder meer een spoorbundel, en waar verschillende formules voor logistieke investeringen mogelijk zijn. Tegen eind volgend jaar zal ook de nieuwe expresweg voltooid zijn, die voor een betere ontsluiting van de haven over de weg moet zorgen.

Hub

Havenvoorzitter en CEO Joachim Coens herinnerde aan de hubfunctie van Zeebrugge voor LNG, de koppositie in de wereld als autohaven en de positie als diepzeehaven die de grootste containerschepen kan ontvangen. “De haven van Zeebrugge volgt het 'One Belt One Road'-initiatief met interesse en heeft een strategie ontwikkeld om de connectiviteit te verbeteren door het opzetten van een hub voor Chinese bedrijven. Daarmee kunnen ze niet enkel de markten in continentaal Europa bereiken maar het ‘One Road One Belt’-initiatief eveneens doortrekken naar het VK, Ierland, Scandinavië en Zuid-Europa. Met de Chinese hub in Zeebrugge willen we goederenstromen aantrekken en maritieme diensten opzetten om zo de Chinese ondernemingen die zich in Zeebrugge willen vestigen, te ondersteunen en te stimuleren”, aldus Coens.

De hubstrategie bestaat volgens vice-voorzitter Vincent De Saedeleer uit twee componenten. “Een eerste component is het opzetten van de maritieme link en de landbrug via het spoor. Als hub willen we de klanten spoor- en scheepvaartdiensten bieden met regelmatige verbindingen, competitief en met de beste transittijden. Het tweede element bestaat uit het ter beschikking stellen van nieuwe logistieke mogelijkheden, zowel via de bestaande logistieke dienstverleners als via nieuwe investeringen in de distributiezone in de haven”, zei hij.

Koen Heinen