Gunther Ginckels leidt Antwerps kantoor West-Afrikaanse logistiekgroep

Onder het label ‘Africa Ports & Airports’ hebben een aantal Afrikaanse haven- en logistiekbedrijven van eenzelfde aandeelhouder een kantoor geopend in Antwerpen. Zij willen een referentiepartner zijn voor oplossingen op maat.

Africa Ports & Airports Benelux opende zijn deuren al in september 2018, maar gaf daar tot nu toe weinig ruchtbaarheid aan. Het kantoor wordt geleid door Gunther Ginckels, die 32 jaar ervaring opdeed bij onder meer Maersk, waarvan 17 jaar in Afrika. Dat is voor hem dus geen onbekende markt.

De Afrikaanse groep is onder de labels AMA Guinee en Getma Guinee al meer dan 35 jaar actief in Conakry (Guinee), Dakar (Senegal), Bamako (Mali), Casablanca (Marokko) en Bissau (Guinea-Bissau). Met zijn Europese hoofdkantoor in Parijs onder de noemer AMA Overseas France en Africa Ports Luxembourg was de groep al aanwezig in Europa, maar sinds september heeft Antwerpen ook een vertegenwoordiging.

Reactie

Dat West-Afrikaanse bedrijven zich in Europa vestigen is volgens Ginckels niet nieuw maar wel zeldzaam. “Het is ook een reactie op de ontwikkeling in Franstalig West-Afrika, waar de logistiek de laatste jaren meer en meer wordt beheerd door slechts enkele spelers. Dat vertaalt zich in beperkte keuzevrijheid en hoge logistieke kosten”, zegt Ginckels.

Een andere ontwikkeling die de logistieke bedrijven zorgen baart, is volgens hem de strategie van de ‘big five’ containercarriers om ‘end to end’ logistieke producten aan te bieden in een ‘Alibaba’-configuratie. “Daarom richt de groep zijn focus op nichemarkten en goederenstromen die een degelijke lokale logistieke vakkennis vereisen. Ze willen referentiepartner zijn voor op maat gemaakte haven- en logistieke oplossingen om zich zo te onderscheiden van de ‘one size fits all’-dienstverleners”, benadrukt Ginckels.

De groep telt meer dan vijfhonderd werknemers verspreid over zeven landen en hecht heel veel belang aan veiligheid. Het operationele personeel is verplicht om veiligheidsmateriaal te dragen.

Cross Trades OBL-netwerk

Om de strategie te onderbouwen maakt Africa Ports & Airports met zijn vijf Afrikaanse kantoren deel uit van het CrossTrades Ocean Bridge Lines (OBL)-netwerk van Syntrans, Gosselin en Ahlers. “Daarmee verbindt Africa Ports & Airports zich op wereldschaal met meer dan 220 gelijkgestemde agentschappen in meer dan 70 landen. Sleutel tot de CrossTrade OBL-strategie is het ICT-platform dat door Logit-One werd ontwikkeld en een end-to-endproduct, transparantie en prijsstructuur biedt”, legt Ginckels uit. De Beneluxvestiging heeft zijn kantoor ook in de gebouwen van Gosselin aan de Belcrownlaan.

Eenzelfde relatie heeft Africa Ports & Airports met iCargo Alliance voor Guinee en Mali en biedt hiermee groepagediensten aan.

Spin in het web

Volgens Ginckels is de Beneluxvestiging met haar basis in Antwerpen de ‘spin in het web’ van de groep, die de ontwikkeling van de activiteiten coördineert. In Guinee en Mali is het leveren van logistieke diensten aan de mijnindustrie een belangrijke activiteit. Hiervoor werd enkele jaren geleden een partnership aangegaan met Lalemant Gent. Dat resulteerde in de ‘Kamsar Express’, een regelmatige lijndienst tussen Noord-Europa en West-Afrika. De hoofdroute is Gent-Kamsar, waarbij het bauxietrijke Boke-gebied in Guinee rechtstreeks wordt bediend en de met zware congestie kampende haven van Conakry kan worden vermeden. Africa Ports & Airports/AMA Guinee is stouwer van dienst op de KCT-kade in de haven van Kamsar (foto).

Koen Heinen