Weerts Supply Chain keert na tien jaar terug naar wegtransport

Tien jaar nadat het haar afdeling wegtransport verkocht aan Jost Group, start Weerts Supply Chain weer met een activiteit in wegvervoer. Dat doet de groep op vraag van een aantal klanten. Zopas werden de eerste tien trekkers gekocht.

Weerts ontstond in de jaren 1960 als een nationaal en internationaal transportbedrijf in Luik. In de jaren voor de eeuwwisseling kwamen er logistieke activiteiten bij, net als de ontwikkeling van logistiek vastgoed. In 2006 slaat de onderneming een grote slag, met de overname van Supertransport, het transportbedrijf van Carrefour België. Haar vloot krijgt zo tot meer dan driehonderd trekkers en duizend opleggers. Maar twee jaar later koopt Jost Group alle wegtransportactiviteiten, zodat Weerts Group zich vanaf dan toelegt op contractlogistiek, logistiek vastgoed en... autoracen.

Maar nu, tien jaar later, koopt het bedrijf – inmiddels omgedoopt tot Weerts Supply Chain – opnieuw tien trekkers, waarvan de eerste drie zopas werden geleverd, en dertig opleggers. “Dat gebeurt op aanvraag van een aantal klanten. Hier niet op reageren was geen optie. Wij hebben de knowhow in huis, dus hebben we beslist om te investeren", zegt Didier Weerts, deputy CEO van Weerts Supply Chain, die na een internationale carrière sinds drie maanden actief is in het familiebedrijf als verantwoordelijke voor de langetermijnstrategie en de operationele werking.

Klant volgen

“De keuze om terug in het wegtransport te gaan, is dus duidelijk bedoeld om ‘de klant te volgen’ en om doorheen de hele logistieke keten dezelfde kwaliteit aan te bieden. Zo krijgen we meer controle op de service”, zegt hij. De eigen trucks zullen hoofdzakelijk in België rijden en deels in het buitenland. Ze zijn bestemd voor het vervoer van voeding, ‘automotive’ onderdelen, FMCG en huishoudapparaten en elektronica. “Het is eerder toeval dat verschillende klanten uit verschillende sectoren met dezelfde vraag kwamen”, voegt Weerts toe.

“We willen niet weer alle transporten in eigen handen nemen. Vandaag organiseren veel klanten de in- en uitgaande transporten voor de logistieke activiteiten die wij voor hen verzorgen. We hebben ook een aantal onderaannemers. We willen evolueren naar een organisatie waarbij we deels het transport zelf doen en deels steunen op een netwerk van gescreende ‘preferred partners’", legt Weerts uit.

Hoe groot de transportdivisie wordt, staat nog niet vast. “We hebben geen extra bestelling in de pijplijn en we hebben nog niet bepaald waar we – zeg maar – over een jaar willen staan. We willen eerst dat de transportactiviteit goed draait en zien hoe de klanten reageren. Over zes à twaalf maanden zullen we de evaluatie maken en dan beslissen of we uitbreiden. We zijn een familiebedrijf en kunnen dus héél snel beslissen. Overigens: we hebben zopas ook een douaneactiviteit weer opgestart”, zegt Weerts nog.

Logistiek groeit hard

Volgens hem wil de groep daarnaast strategisch blijven investeren in de logistieke activiteiten, die vandaag 550 mensen tewerkstellen. “We hebben zopas een magazijn van 35.000 m² afgewerkt in Luik, dat binnenkort operationeel wordt en in 2019 nog eens uitgebreid wordt met 30.000 m². In totaal hebben we nu 500.000 m² gebouwd, waarvan meer dan 250.000 m² door Weerts Supply Chain zelf wordt uitgebaat. Daarbij komen nog bijna 75.000 m² van Audi in Vorst, waar we de volledige interne logistiek verzorgen en de assemblageband ‘just in time’ bevoorraden”, zegt hij.

“De logistiek blijft overigens groeien, zelfs heel hard groeien. Tussen juni en eind september hebben we in totaal zeven nieuwe contracten met evenveel grote bedrijven getekend. En tussen augustus en december 2018 zal het aantal logistieke medewerkers op onze sites in het Luikse maar liefst verdubbelen”, besluit Weerts.

Philippe Van Dooren