Waberer’s goed op weg om omzet te verdubbelen

Waberer's heeft tijdens het eerste halfjaar de omzet met 8,1% verhoogd tot 261 miljoen euro. De Hongaarse transportgroep blaakt van gezondheid en is goed op weg om haar doelstelling te halen, namelijk tegen 2020 de omzet verdubbelen.

De brutowinst (EBITDA) bedroeg liefst 37,6 miljoen euro, een stijging van 15,3%. Die resultaten werden behaald dankzij een forse verbetering van de efficiëntie: het percentage van de geladen kilometers steeg tot 91,5% en het gemiddeld verbruik van de vloot daalde met 1,4% tegenover het eerste haljaar van 2014.

De vloot groeide met 5,3% tot 3.400 wegcombinaties en de afgelegde kilometers met 5,7% tot 213 miljoen kilometer. Die vloot is een van de jongste van Europa: de gemiddelde leeftijd is nog geen twee jaar en alle voertuigen zijn Euro5 of Euro6. Daarnaast is de groei te danken aan een aantal nieuwe filialen die dit jaar in Milaan en vorig jaar in Felixstowe en in Parijs geopend zijn. Tegen het einde van het jaar moet er nog een zetel in de Benelux geopend worden, vermoedelijk in Oosterhout in Nederland.

De buitenlandse dochters spelen een steeds grotere rol in de ambitie van Georgy Waberer om tegen 2020 de omzet te verdubbelen tot meer dan een miljard euro. Behalve Hongarije zijn Duitsland, Italië, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Spanje de belangrijkste markten.

Meer buitenlandse dochters

Daarbij dient opgemerkt dat er – behalve in Hongarije – zo goed als geen binnenlands transport gedaan wordt. Guillaume Aymonier-Ameline verklapte in een recent interview aan L’Officiel des Transporteurs dat Waberer’s geen cabotagevervoer doet. Internationaal vervoer vertegenwoordigt 92% van de omzet. De rest komt van wegvervoerexpeditie en logistiek in Hongarije. Daar beschikt de groep over 210.000 m² magazijnen.

Tevens vertelde hij dat de opening van de buitenlandse dochterbedrijven kadert in een inspanning om dichter bij de klanten te zijn. “Tot voor kort waren alle commerciële krachten van de kleine verkoper tot de grote accounts managers in Boedapest geconcentreerd. Wij schakelen over naar een systeem waarin nabijheid veel belangrijker wordt.”