Vlaanderen wil zonnepanelen op (logistieke) bedrijven weer stimuleren

Bij Nike is voor het eerst sinds de herziening van het certificatenmechanisme in 2013 een zonnedak geïnstalleerd. Minister van Energie Bart Tommelein (Open Vld) wil de investeringen van bedrijven in zonnepaneleninstallaties weer stimuleren.

Tommelein sloot gisteren symbolisch het laatste zonnepaneel van het Wings distributiecentrum van Nike in Ham (Tessenderlo) aan. In totaal liggen er nu 8.136 zonnepanelen op het bedrijfsgebouw langs de E313. Het gaat om de grootste installatie op een dak sinds het certificatenmechanisme in 2013 werd herzien.

Om de Europese energiedoelstellingen in 2020 te halen, moet men in Vlaanderen nog meer dan 6 miljoen zonnepanelen plaatsen. Volgens de minister zien particulieren opnieuw brood in zonnepanelen, maar de bedrijven nog niet. “Wij hebben er goede hoop op dat ook zij opnieuw gaan investeren in grote installaties. Zij hebben immers de ruimte en de mogelijkheden”, zegt hij.

Hindernissen

Zonder financiële steun tonen vandaag nog maar weinig bedrijven met grote daken – zoals de logistieke magazijnen – interesse voor zonnepaneleninstallaties. Het probleem stelt zich vooral bij bedrijven die zelf weinig stroom nodig hebben, waardoor dergelijke installaties minder rendabel zijn. “Maar voor hen zijn er andere oplossingen. Ze kunnen omwonenden of hun werknemers mee laten investeren. Of hun dak ter beschikking te stellen, bijvoorbeeld aan een coöperatie’, zo stelt Tommelein.

Dat blijkt evenwel niet zo eenvoudig. “De procedures zijn vrij omslachtig. Daarom werkt de minister samen met het Vlaams Energieagentschap (VEA) aan een systeem om particulieren gemakkelijker te laten participeren in projecten van bedrijven die hun dak ter beschikking stellen”, zegt zijn woordvoerster.

Volledig zelfvoorzienend

Bij Nike gebruiken ze de opgewekte elektriciteit zelf.  Het bedrijf beschikt in zijn distributiecentrum over in totaal ruim 8.000 zonnepanelen, goed voor een vermogen van 2,2 MW. Dat stemt overeen met het verbruik  van een duizendtal gezinnen. Met die zonne-elektriciteit voorziet Nike in 15 % van zijn stroombehoefte. In combinatie met de andere lokale energiebronnen – windmolens, een biomassacentrale, waterkracht via een sluis in het Albertkanaal en een warmtepomp – is het nu 100% zelfvoorzienend.

Philippe Van Dooren