Vlaanderen start onderzoek naar hyperloop voor vracht

Vlaanderen bekijkt of een hyperloopsysteem voor vracht zou kunnen uitgroeien tot een van de moonshotprojecten die het wil lanceren. Eerst moet VIL het economische en maatschappelijke potentieel van deze technologie in kaart brengen.

VIL hield gisteren zijn druk bijgewoonde nieuwjaarsreceptie. Traditiegetrouw deed voorzitter Danny Van Himste (foto) verschillende nieuwe initiatieven uit de doeken. Dit jaar zijn het een haalbaarheidsstudie voor een vrachthyperloop, de start van de bouw van het demonstratie- en belevingscentrum Log!ville en de presentatie van een ‘Trendradar’.

De ‘moonshots’ zijn een initiatief van Vlaams minister van Werk, Economie, Wetenschap en Innovatie Philippe Muyters. Hij vroeg aan de verschillende speerpuntclusters, waaronder VIL, om grootse projecten te definiëren die Vlaanderen in de kop van het Europees innovatiepeloton kunnen plaatsen. Deze projecten zijn fundamentele, disruptieve oplossingen voor grote maatschappelijke uitdagingen. Ze maken gebruik van baanbrekende technologie en hebben een enorm maatschappelijk en economisch potentieel. Omdat ze de werkingstermijn en de mogelijkheden van de clusterprogramma’s overstijgen, worden aanzienlijke financiële middelen voorzien.

“Hyperloop, een high speed-transportsysteem, heeft het potentieel om uit te groeien tot een dergelijk moonshotproject. Wereldwijd gebeurt hier al onderzoek rond. In Europa lopen er initiatieven in Polen, Spanje, Frankrijk, Italië en Nederland. Vlaanderen hinkt achterop. Maar het kan van zijn achterstand een voorsprong maken door de hyperloop niet alleen in te zetten voor personenvervoer, maar door te focussen op goederenvervoer”, stelt Van Himste. “Met de steun van VLAIO (Agentschap Innoveren en Ondernemen) start VIL een haalbaarheidsstudie om het potentieel van de hyperloop voor de logistiek in kaart te brengen.”

De Vlaamse regering wil inderdaad niet over een nacht ijs gaan. Eerst moet VIL een studie uitvoeren die het maatschappelijk en economisch potentieel van hyperloop onderzoekt. Deze opdracht werd enkele dagen geleden door het agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) gegund aan Deloitte en AMS. De resultaten moeten eind april 2019 aan het kabinet Muyters worden opgeleverd. Als ze positief zijn, wordt het moonshotproject effectief gelanceerd.

Log!ville

Ook de bouw van het logistiek demonstratiecentrum Log!ville werd onlangs door VIL en zijn partner POM Antwerpen aangekondigd. Een ‘artist impression’ werd in primeur voorgesteld. “Log!Ville wordt een open belevingscentrum waar bedrijven innovaties zullen zien en uittesten, en een ontmoetings- en cocreatieplaats voor start-ups en kennisinstellingen. Het wordt het paradepaardje van de logistiek in Vlaanderen en opent zijn deuren in september 2020”, zegt Van Himste. De werken op het Wetenschapspark in Niel (Boom) starten naar verwachting in mei.

Trendradar

Tot slot presenteerde Van Himste de eerste uitgave van de ‘VIL Trendradar’. Aan deze publicatie van 140 bladzijden is drie maand intensief gewerkt. Ze beschrijft de veranderingen op technologisch en maatschappelijk vlak die op de logistieke sector afstevenen. Onder andere op basis daarvan worden twaalf trends gedetecteerd die bedrijven en overheid kunnen inspireren om hun beleid toekomstgericht uit te stippelen.

VIL zal om de twee jaar zo’n Trendradar publiceren. De Trendradar zal binnenkort digitaal te koop zijn.

Philippe Van Dooren