Vincent Logistics klaar voor eerste Waalse, superlichte ecocombi

Vincent Logistics wordt vermoedelijk de eerste vervoerder om in Wallonië met een ecocombi rond te rijden. Het voertuig heeft zopas de technische keuring achter de rug. De Waalse overheid moet wel nu nog de trajecten goedkeuren.

De bekende Waalse ondernemer Jean Vincent zet zich al vijf jaar in om de ecocombi’s – die 25,25 m lang zijn en een totale massa tot  60 ton  mogen hebben –  te bevorderen. Nu heeft hij zijn eerste voertuig vertrekkensklaar, meldt Transportmedia. “De combinatie is nu technisch goedgekeurd, wat de eerste stap is. Het technische dossier aan het Waalse Gewest overgemaakt. De volgende stap is de goedkeuring van de trajecten waarop het voertuig zal rijden. Hoeveel tijd dat in beslag zal nemen, weet ik niet. Dat is echt koffiedikkijken”, zegt Vincent.

Zes weken na de officiële start van het Waalse proefproject rijdt er nog geen ecocombi op de Waalse wegen. Hoewel de Waalse overheid had beloofd om de procedures vlot te laten verlopen, is dat dus nog niet echt het geval.

Dat het zo lang duurt ontstemt Jean Vincent. “Dat is spijtig, wat het voertuig dat ontwikkeld werd is echt top, met een laadvermogen om u tegen te zeggen, zodat de contracten zeer snel binnen zouden zijn”, zegt hij.

>40 ton laadvermogen

De ecocombi die Vincent samen met onder andere Volvo Trucks ontwikkelde heeft een tarragewicht (chauffeur en diesel inbegrepen) van slechts 19.500 kg, zodat het laadvermogen maar liefst 40.500 kg bedraagt. Volgens hem is dat het hoogste laadvermogen van een 'Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie' (LZV) in de hele Benelux. Om het gewicht van de combinatie te verlagen gebruikt hij aluminium velgen, een enkelvoudige vloer, een verlicht chassis en kleinere tanks voor de diesel en de Adblue.

“De ecocombi mag enkel in Wallonië rijden en de afstanden zijn dus sowieso kort. Hij zal dus regelmatig langs de zetel van het bedrijf passeren om bij te tanken”, stelt Vincent.

Voorlopig één exemplaar

Voorlopig heeft Vincent maar één ecocombi laten bouwen. “Oorspronkelijk wou ik er vijf inzetten, maar aangezien wij enkel in Wallonië mogen rijden, beperken wij ons tot één exemplaar. Van zodra wij ook in Vlaanderen kunnen rijden, zullen wij er meer inzetten”, zegt de transporteur. Hij wil ze vooral inzetten voor het vervoer van verpakte en gepalletiseerde goederen.

Dat het in België zo lang duurt om de ecocombi te accepteren, is hem duidelijk een doorn in het oog. “Wij nemen steeds meer achterstand – zowel in het zuiden als in het noorden  van het land – terwijl er in Nederland nu al 1.480 LZV’s rondrijden”, stelt hij vast. “De Nederlandse vervoerders staan te popelen om ze in Beneluxverband te laten rijden. Dat beseffen onze overheden nog altijd niet”, klinkt het tot slot.

Philippe Van Dooren