VIL ontwikkelt app voor uniforme toegangscontrole bij bedrijven

VIL zal samen met zeven bedrijven een gebruiksvriendelijke en uniforme applicatie ontwikkelen voor toegangscontrole tot bedrijfssites. Die zal systemen zoals de Alfapass niet vervangen, maar integreren.

“Zowat elk bedrijf hanteert zijn eigen toegangssysteem. Op veel laad- en losplaatsen is er nog sprake van manuele procedures en individuele oplossingen op basis van een badge of identiteitskaart. Ook moeten chauffeurs zich meestal fysiek aanmelden. Dat leidt tot wachttijden, ongemak en extra kosten. Zeker voor kmo’s is dat een probleem”, zegt Michael Deca, die voor VIL het project leidt.

“Met het project 'Smart Driver Pass' willen wij de bestaande en individuele oplossingen bundelen in één overzichtelijke applicatie. Het is dus niet de bedoeling dat wij bestaande systemen zoals de Alfapass in de havens van Antwerpen en Zeebrugge of de Route 1700-app van DP World vervangen. Onze app wordt complementair en streeft naar een maximale interoperabiliteit met bestaande systemen”, voegt Steve Sel, manager Projecten en Valorisatie, toe.  

Volgens hem is de nood aan een meer uniforme of geïntegreerde app groot: “Het project is aangedragen door mensen uit onze adviesraad die vaststellen dat er steeds meer verschillende systemen ontstaan, wat geen goede evolutie is.” Daarnaast biedt een dergelijke app mogelijkheden voor het optimaliseren van de laad- en losprocessen. “Vandaag moet de chauffeur op verschillende momenten uitstappen om de benodigde informatie te krijgen of te delen. Deze acties kunnen dankzij de app gedigitaliseerd worden en tegelijkertijd efficiënter verlopen”, voegt Dries Godaert, logistic engineer bij Atlas Copco Airpower, toe.

Smartphone-applicatie

“Het systeem zal werken op basis van een smartphone-applicatie die aan databases gekoppeld zal zijn met betrekking tot de chauffeur, het voertuig, de transportopdracht enzovoort. Daarmee willen we een laagdrempelige oplossing ontwikkelen, niet alleen voor de grotere bedrijven maar ook voor kleinere laad- en losplaatsen”, zegt Deca. “Bovendien zal de app efficiënt zijn voor de gebruikers én de ideale basis vormen voor andere innovaties.”

De deelnemers aan het project – Aperam Stainless Steel Belgium, Atlas Copco Airpower, Barry Callebaut Belgium, DP World, Fluvius, Peripass en Zetes – zullen eerst de noden in kaart brengen en meedenken over een oplossing die zoveel mogelijk partijen meekrijgt. Dan zal een tender uitgeschreven worden om de app te ontwikkelen.

Extra functionaliteiten

Overigens blijkt dat zo’n app meerdere functionaliteiten kan integreren. “De huidige systemen focussen veelal op de veiligheids- en toegangscontrole, maar eigenlijk kunnen we tal van extra functionaliteiten met toegevoegde waarde aan de app koppelen. We denken aan vooraanmelding met het oog op een efficiëntere slotplanning, reeds aangemelde chauffeurs afroepen of een noodsituatie of een evacuatie melden”, voegt Deca toe.

“Nog een mogelijke extra toepassing is een identificatie bij onbemande nachtleveringen. Binnenkort starten we een project hierrond. De app zal hierin waarschijnlijk een rol spelen”, zegt Sel tot slot.

Philippe Van Dooren