VIL en transporteurs werken toolkit tegen chauffeurstekort uit

VIL lanceert het project ‘Chauffeur 4.0’ om de instroom en retentie van vrachtwagenchauffeurs te verhogen. Samen met tien bedrijven gaat het bedrijf een toolkit ontwikkelen voor een betere match tussen verwachtingen en competenties.

Het project wil eveneens de aantrekkelijkheid van het beroep van vrachtwagenchauffeur verbeteren. VIL, het aanspreekpunt voor de logistieke sector, werkt hiervoor samen met IMOB-UHasselt en Eutraco, Gilbert De Clercq, Hertsens, H.Essers, Snel Logistic Solutions, Trafuco, Transport Mervielde, Transport Michiels, TVM Belgium en Xwift. Andere transportbedrijven mogen zich nog bij het project aansluiten.

“Als het structurele chauffeurstekort niet wordt aangepakt, kan dat op termijn leiden tot een ontwrichte economie, hogere consumentenprijzen en een verstoorde aanlevering van goederen, zegt Steve Sel, die het project Chauffeur 4.0 leidt.

Match verwachtingen – competenties

Zoals geweten is het beroep van vrachtwagenchauffeur al jaren een knelpuntberoep in Vlaanderen. Het tekort zal naar alle verwachtingen nog een lange tijd aanhouden. Oorzaken zijn vooral het negatieve imago van het beroep, de arbeidsomstandigheden die work-lifebalans moeilijk maken en de duidelijke vergrijzing in de sector. Voor zowat alle transportbedrijven is chauffeurs aantrekken en behouden een zeer moeilijke opdracht.

VIL zal samen met IMOB-UHasselt een methodologie en toolkit uitwerken dat bedrijven moet helpen een betere match te vinden tussen chauffeursverwachtingen en competentieprofielen. De toolkit zal in de praktijk getest en geëvalueerd worden in twee pilootprojecten bij transportondernemingen.

Transportbedrijven werken samen

Een van de deelnemers is het transportbedrijf Xwift uit Nazareth. Het zet al enkele jaren intensief in op human resources en werkt met zes trajectcoaches. Twee jaar geleden werkte het bedrijf een bonussysteem uit waarmee chauffeurs na twee jaar een bedrijfswagen kunnen krijgen.

“Maar ook dat blijkt geen heilig middel om personeel te kunnen behouden”, stelt Hans Van den Wyngaert, hr-projectmanager & quality controller bij Xwift, vast. “In de plaats van een concurrentiestrijd aan te gaan, willen we graag met andere transportfirma’s een oplossing zoeken. Dit project van VIL kwam dan ook als geroepen. Het is namelijk een bedrijfsoverstijgend probleem dat op sectoraal en Vlaams, federaal en zelfs Europees niveau moet aangepakt worden.”

Philippe Van Dooren