VIL biedt eind 2019 software met blockchain vrij aan

Binnen het lopende project ‘Blockchain in Supply Chains’ ontwikkelt VIL twee op blockchain gebaseerde softwarepakketten voor de logistieke sector. De Antwerpse start-ups Dockflow en Ledgit staan mee in voor de praktische realisatie ervan.

Begin dit jaar lanceerde VIL een onderzoek naar de mogelijke meerwaarde van blockchain in de logistieke keten. Onder meer H.Essers, Gosselin en Atlas Copco werken mee aan het onderzoek. Het project 'Blockchain in Supply Chains' belooft nu twee toepassingen op te leveren tegen november 2019.

Traceren

De eerste applicatie zal dienen om containers en opleggers te traceren in het multimodaal transport. Zowel data uit de bedrijfssystemen als sensordata uit slimme transportunits worden hiervoor opgeladen naar een blockchainplatform.

De applicatie zou door grotere transparantie van de multimodale routes zorgen voor een accurate ETA (geschatte aankomsttijd), die bedrijven toelaat om hun activiteiten beter te plannen en te optimaliseren. 

Digitaal transportdocument

De tweede applicatie voorziet een digitaal transportdocument bij een combinatie van weg- en spoorvervoer. Die moet de CMR- en CIM-vrachtbrieven helemaal vervangen door een blockchaintoepassing in dat multimodaal traject.

Dankzij een laagdrempelige data-integratie met bedrijfssystemen belooft deze oplossing minder administratie bij de overgang van weg- naar spoorvervoer en omgekeerd.

Nieuwe deelnemers

De Antwerpse start-up Dockflow begeleidt het onderzoeksproject, terwijl Ledgit de praktische uitwerking van de toepassingen op zich neemt. DP World Antwerp, Oracle en Aertssen hebben zich als nieuwe deelnemers aangesloten bij het project.

De software zal worden ontwikkeld en getest in samenwerking met de projectdeelnemers. In november 2019 kunnen ook andere bedrijven ermee aan de slag, aangezien de softwarecode vrij ter beschikking zal zijn. Eric Verlinden, manager Transitiedomeinen bij VIL: "We hopen dat na afloop van het project logistieke bedrijven en softwarebouwers de applicaties verder zullen ontwikkelen en integreren met hun bestaande systemen. Op die manier dragen we met onze projecten actief bij aan de digitalisering van de logistieke sector in Vlaanderen.”

Sven Goyvaerts