Van Breedam: "Opletten geblazen voor strategie one-daydelivery Amazon"

Amazon investeert zo massaal in zijn strategie van one-daydelivery dat het de kwartaalresultaten pijn deed. Maar volgens expert Alex Van Breedam zit achter die zware investeringen een duidelijk doel: de klassieke logistiek buitenspel zetten.

Uit de recente kwartaalresultaten van Amazon blijkt dat de e-commercereus in het afgelopen kwartaal 10 miljard dollar investeerde in logistiek. Eind dit jaar staat de teller voor logistieke investeringen op 35 miljard. Amazon pompt zoveel geld in zijn logistiekactiviteiten dat het aan de winstmarge vreet. De nettowinst daalde van 2,6 miljard dollar naar 2,1 miljard dollar. Vooral de aanwerving van duizenden nieuwe logistiekmedewerkers en investeringen in one-daydelivery doen de kosten snel oplopen. 

"Toch moet je voor ogen houden dat Amazon die investeringen doet omdat het op de volgende manier wil werken: leveringen in de VS, UK en Duitsland op één dag afhandelen met een grote eigen logistieke afdeling. Ze worden niet door externe factoren gedwongen dat te doen, ze beslissen zelf dat ze het op deze manier willen aanpakken om zo een markt te bezetten."

Reculer pour mieux sauter

Volgens Van Breedam is dat slecht nieuws voor de klassieke logistieke sector. "In de VS voert Amazon nu al de helft van de leveringen uit via haar eigen logistiek. Het bedrijf gaat ervan uit dat een externe partner die korte leveringstermijnen niet kan halen. Voor de bestaande logistiek wordt Amazon zo een veelkoppig monster: leverancier en verdeler tegelijk. Als ze hun enorme logistieke capaciteit – zeventig vliegtuigen, tienduizend trailers – ook aan andere webwinkels ter beschikking gaan stellen, volgt een enorme consolidatie. Ze creëren immers zelf de goederenstromen die ze beheren. UPS en FedEx hebben dat niet: die moeten op zoek naar een goederenstroom."

Amazon-CEO Jeff Bezos is bezeten door next-daydelivery omdat hij ervan uitgaat dat klanten die sneller hun goederen ontvangen, ook meer zullen bestellen. "De keuze voor next-daydelivery is niet meer terug te draaien", zegt Van Breedam. "Als er vandaag zo hard wordt geïnvesteerd dat het de winstmarge onder druk zet, is dat reculer pour mieux sauter."

Kostenplaatje

Het maatschappelijke kostenplaatje kan volgens Van Breedam wel oplopen: "Al die leveringen zetten druk op milieu en mobiliteit. Een physical internet voor transport kan een oplossing zijn. Amazon evolueert in die richting, maar willen we hun commerciële model als governancemodel? Dan hebben ze alles in handen: de controle op het transport, zicht op het koopgedrag én een massa data. Het is maar de vraag wat overheden kunnen doen. De klanten willen het, maar beseffen ze de gevaren?"

Bovendien hebben deals als die van Alibaba en Maersk aangetoond dat e-commercespelers bij uitstek specialisten zijn van het principe 'cut out the middleman', in dit geval de expediteur, en dat hun hertekening van het logistieke landschap verder gaat dan eigen parcel delivery te organiseren. "De gevolgen voor de sector zijn groter dan we nu kunnen vermoeden", zegt Van Breedam. "Amazon gaat nu doelgericht de Prime-dienstverlening in de VS consolideren voordat het verder inzet op Europa." 

Michiel Leen