Van Breedam: "Nomineer 'camionettisering' als woord van het jaar"

Na het Belgisch uurrecord bij de masters lijkt logistiekexpert Alex Van Breedam nu ook het woord van het jaar op zijn naam te willen schrijven. Met 'camionettisering', 'Uberisering' en 'Amazonisering' vat hij alvast drie urgente logistieke trends.

Van de drie termen die Van Breedam lanceert, klinkt 'camionettisering' wellicht hebt bekendst in de oren. We kunnen er ons allemaal wel iets bij voorstellen. De bestelwagentjes die pakketjes aanleveren zijn steeds prominenter in het straatbeeld aanwezig. Geen toeval: met de cijfers van Febiac in de hand berekent Van Breedam dat we intussen aan één bestelwagen per zestien Belgen zitten, zo'n 770.000 eenheden in 2018. "Consumenten laten veel meer aan huis leveren, waardoor het aantal bestelwagens met 10% per jaar stijgt."

Student aan 120 per uur 

Maar er is meer aan de hand. Ook het klassieke transport 'camionettiseert'. "Bestelwagens hebben geen tachograaf en hoeven niet gereden te worden door een erkend chauffeur. Een student met een rijbewijs kan bij wijze van spreken je lading in een ruk van hier naar Polen rijden aan 120 kilometer per uur. In een uitgebouwde bestelwagen passen algauw negen palletten. Met drie van die bestelwagens vervoer je de vracht van één truck. Blijkbaar is het winstgevend genoeg, want de trend is er. De Europese Commissie zou zich over de zaak moeten buigen en het initiatief nemen om het in de hand te houden."

Iedereen transporteur

Een andere kandidaat woord van het jaar is 'Uberisering'. "Zo noem ik de tendens waarbij iedereen kan optreden als transporteur voor derden, in wezen de uitholling van de transportvergunning", licht Van Breedam toe. "We zijn in België nog niet in de situatie van 'iedereen transporteur', maar de vraag is hoe lang de vergunningsplicht standhoudt. De eis van de consument voor snelle leveringen kan weleens het breekijzer zijn wanneer blijkt dat de klassieke transportcapaciteit niet volstaat om aan die eis te voldoen."

Amazon

'Amazonisering' is misschien wel de grootste revolutie. "Je ziet Amazon de logistiek binnenstappen door een poort die nog geen enkele andere speler heeft gebruikt", zegt Van Breedam. "Normaliter komt de logistiek als dienstverlener, om de goederenstromen van een andere partij te managen. Hier is de eigen goederenstroom de basis. Amazon investeert fors in een eigen logistieke poot. De overcapaciteit die het heeft, wil het aan derden aanbieden. De uitbouw van de Prime-dienst met one-daydelivery zal door het schaalvoordeel als goedkoopste naar voren komen. Amazon kan in principe iedereen uit de markt prijzen en de grootste logistieke speler ter wereld worden. Het bindt de consument heel erg aan zich door ook content aan te bieden."

"De druk op de last mile neemt toe", vat Van Breedam samen. "Niemand wil nog drie dagen op zijn zending wachten, maar tegelijkertijd is er de roep om verduurzaming. Als Amazon zijn lege capaciteit inzet in de twee richtingen, creëert het nog een duurzaam imago ook. Zelfs als er taksen komen op leeg rijden, winnen ze nog."

Stemmen voor het woord van het jaar kan overigens op de website van het Van Dale-woordenboek. 

Michiel Leen