Uber Freight in het rood: slaagkans vrachtplatform in vraag

In 2019 boekte Uber Freight een nog zwaarder verlies dan het jaar ervoor. Logistiekspecialist Alex Van Breedam twijfelt aan de slaagkans voor het platform: “De vrachtactiviteiten van Uber zijn veel minder disruptief dan hun taxidiensten.”

De Freightafdeling van het Amerikaanse Uber blijkt voorlopig geen winstgevende afdeling. In het vierde kwartaal van 2019 boekte Freight een verlies van 55 miljoen dollar. Dat is meer dan dubbel zo zwaar als de 23 miljoen dollar van het vierde kwartaal een jaar eerder.

Sinds vorig jaar is het platform, dat verladers in contact brengt met een vervoerder voor hun transporten, ook in Nederland beschikbaar. Van daaruit wil het de Europese markt veroveren.

Maar Alex Van Breedam is niet zeker of het Uber zal lukken om op lange termijn succesvol te zijn. “Een van de problemen is dat Uber Freight een specifieke focus heeft, met name de restvrachten van grote bedrijven en de vrachten van KMO-bedrijven zonder vaste vervoerder. Dat is minder structureel en veelal opportuniteitsgedreven. Die restcapaciteiten zijn bovendien veel meer conjunctuurgevoelig.”

Nieuw sausje

Volgens Van Breedam is het businessmodel van Uber Freight niet zo revolutionair als de Amerikaanse gigant zelf graag voorstelt. “Hun model voor Freight is veel minder disruptief dan hun taxidiensten. Ze boren hiermee geen nieuwe markt aan: vrachtbeurzen zoals Teleroute en Webtrans draaien al lang mee en doen ongeveer hetzelfde. Bovendien groeit die markt ook niet zo hard. Alleen in periodes waarin capaciteit voor vrachtvervoer erg schaars is, gaan verladers op zoek naar nieuwe manieren om transporteurs te bereiken.”

Wel heeft Uber Freight, dankzij het gebruik van de mobiele app, een ‘nieuw sausje’ om over de bestaande markt te gieten. “Voor kleine transporteurs is dit ideaal, omdat ze track & trace kunnen aanbieden zonder zwaar te moeten investeren”, zegt Van Breedam. “De gsm van de truckchauffeurs doet dat voor hen.” Daarom verwacht Van Breedam dat Uber Freight misschien wel wat marktaandeel zal kunnen afromen van andere vrachtbeurzen op de markt.

Om het in Europa te maken, is er overigens nog een ander probleem. “Uber werkt voorlopig alleen nog op volle-vrachtbasis. Daar wordt in de VS veel sterker op ingezet dan in Europa, waar ook veel met deelvrachten wordt gewerkt.”

Jonas van Boxel