Truckchauffeur is nu grootste knelpuntberoep van Vlaanderen

In Vlaanderen staat chauffeur nu op nummer 1 in de lijst knelpuntberoepen. Bijna een kwart van de Belgische werkgevers ondervindt moeilijkheden om vacatures in te vullen. Het aantal bedrijven dat zelf in opleiding voorziet is verdrievoudigd.

Dat blijkt uit een enquête van de ManpowerGroup bij 751 Belgische werkgevers. In België ondervindt net geen kwart van hen moeilijkheden om vacatures ingevuld te krijgen. Dat zijn er evenveel als vorig jaar. Er zijn wel grote regionale verschillen: In Vlaanderen zegt 31% van de werkgevers dat vacatures moeilijk in te vullen zijn. Dat is een stijging met 5% tegen vorig jaar en zelfs met 19% tegenover 2014. In Brussel en Wallonië raken de vacatures daarentegen net vlotter ingevuld dan vorig jaar.

Voor het vijfde jaar op rij voeren de geschoolde arbeiders (elektriciens, lassers...) de nationale lijst van knelpuntberoepen aan. Ze worden gevolgd door truckchauffeurs, technici en meertalige administratieve krachten. Ook in de top tien: artsen (plaats 7) en zorgverleners (8). ICT'ers staan op 9.

Vlaanderen

Ook voor deze top 10 zijn er regionale verschillen. In Vlaanderen staat chauffeur nu op nummer 1 in de lijst knelpuntberoepen. In Brussel staan de veiligheidsmensen op 1. Een jaar geleden stonden ze op plaats 8.

Volgens Manpower trekt de logistieke sector erg aan in Vlaanderen, zodat de spanning op de arbeidsmarkt in die sector dan ook het grootst is.

Eigen initiatieven

Veel bedrijven proberen de vacatures in te vullen via interne opleiding. 51% van de bevraagde werkgevers investeert in vorming en opleiding, tegen 17% vorig jaar. Nog volgens Manpower wordt er ook meer gerekruteerd bij oudere werknemers en jongeren.

In de transport en de logistiek zijn er steeds meer bedrijven die zelf jobdagen organiseren om hun vacatures in te vullen. Dat is onder andere het geval bij Van Moer Logistics (foto), Transport Michiels, Trafuco, NinaTrans, Distrilog en Van Dievel.

Een ander initiatief in die zin is het opstarten door TL Hub van een aparte jobsite, genaamd Logisticsforce. Terwijl de eerste zich richt tot het hoger en middenkader in de transport en de logistiek, zal de tweede truck- en heftruckchauffeurs, magazijniers, en dergelijke als doelgroep hebben.