Transportfederaties: "Truckers mogelijk nieuw doelwit drugscriminelen"

Beroepsverenigingen Febetra, UPTR en TLV vragen om alle containers op onze wegen te scannen en te registreren. “Nu de haven van Antwerpen het de drugsmaffia moeilijker maakt, worden overvallen op vrachtwagenchauffeurs reëel”, klinkt het. 

Havenbedrijf Antwerpen kondigde eerder dit jaar een plan aan voor de digitale vrijgave van containers in de haven van Antwerpen. Vanaf 1 januari 2021 wordt de Certified Pick up (CPu) van containers geïmplementeerd. Als een chauffeur een container afhaalt, dient hij een pincode in te geven. CPu wil het genereren van die pincode digitaliseren. Daarbij staan veiligheid en efficiëntie centraal en wordt misbruik zoveel mogelijk uitgesloten. Drugscriminelen zullen het daardoor veel moeilijker hebben om uithalers uit te sturen naar containers die dienen om illegale middelen te smokkelen. 

Gewelddadige acties

De transportfederaties juichen die verdere beveiliging van de haven van Antwerpen toe maar maken zich zorgen. “De vrees leeft bij onze transportorganisaties en onze vervoerders dat CPu de veiligheid van de vrachtwagenchauffeurs en de transportondernemingen in het gedrang zal brengen. De drugsmaffia zal het veel moeilijker hebben om zich toegang te verschaffen tot de containers binnen de haven en zal dan een andere uitweg zoeken. Het risico dat vrachtwagenbestuurders, die met de containers onderweg zijn, worden overvallen, wordt reëel. Gezien de marktwaarde van drugs zullen de criminelen niet terugdeinzen voor gewelddadige acties”, klinkt het. 

Febetra, UPTR en TLV vragen daarom dat alle betrokken autoriteiten versneld werk maken van een 100 procent-scanning van containers. “De zoektocht naar een scantechnologie die van de haven van Antwerpen een veilige haven maakt voor iedereen, zonder daarbij het logistiek proces te verstoren, mag niet stilvallen”, zeggen ze. 

Erik De Troyer