Alle hens aan dek bij transporteurs na hamsterwoede corona

De hamsterwoede in de supermarkten zorgt ervoor dat ook de transporteurs overuren kloppen. Belangenorganisatie TLV bepleit uitzonderingen op de rij- en rusttijden.

Het hamstergedrag in de supermarkten van de afgelopen dagen weegt op het distributie- en transportsysteem dat ervoor moet zorgen dat de voorraden in de winkels op peil blijven. Roel Dekelver, woordvoerder bij Delhaize, erkent dat het alle hens aan dek is. "Door de exponentieel gestegen vraag naar vooral de droge producten zie je ook toegenomen transport vanuit de leveranciers en intensiever transport naar de winkels. De ware bottleneck zit hem wat ons betreft in de winkels zelf, waar handen tekort zijn om de voorraden snel in de rekken te krijgen. Hamsteren is niet nodig: er zijn voldoende voorraden."

Van Moer 

Transportbedrijf Van Moer Group is distributeur voor Delhaize. Topman Jo Van Moer erkent dat het alle hens aan dek is. "Normaliter rijden er honderd van onze wagens per dag voor Delhaize. De afgelopen dagen zijn er daar twintig extra bijgekomen. Het is niet evident om die capaciteit te vinden, maar door de impact van de coronabesmetting op bepaalde invoerstromen is het daar momenteel wat rustiger. Delhaize vraagt ons ook om magazijnpersoneel voor hulp bij het laden en lossen. De chauffeurs zelf mogen daar niet meer bij helpen. Ze leggen lange trajecten af binnen Europa, wat het risico op verspreiding groter kan maken. Onze chauffeurs beschikken sinds vorige week over mondkapjes, latex handschoenen en handgel. De planners werken zoveel mogelijk van thuis uit."

Uitzondering rij- en rusttijden

Belangenorganisatie TLV pleit voor uitzonderingsmaatregelen in verband met de rij- en rusttijden. "We willen uiteraard niet dat chauffeurs dagenlang gaan rijden met amper enkele uren rust, maar we bepleiten gezond verstand en een zeker begrip voor ritten die met de distributie van voedingswaren, dierenvoeder en geneesmiddelen te maken hebben. Deze uitzonderlijke tijden vragen voor uitzonderlijke maatregelen. We vragen de Europese Commissie om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat chauffeurs die nu uitzonderlijk langer dan negen uur rijden om de distributie naar de warenhuizen te vrijwaren, niet over enkele weken op de bon worden geslingerd bij tachograafcontrole. Tegelijkertijd stellen we vast dat andere segmenten van de transportsector, bijvoorbeeld horeca- en kledingdistributie, getroffen worden door de sluitingsmaatregelen. Ook daar vragen we de overheid om maatregelen, zodat er geen bedrijven omvallen." 

Impact: 2 miljard dollar

Ook de internationale tranportorganisatie IRU is bezorgd. Op basis van de aanzienlijke daling van de intercontinentale containervervoer, schat IRU een afname van de wereldwijde wegvervoersactiviteit tot 20% in 2020, afhankelijk van hoelang de situatie voortduurt. Dit kan leiden tot een wereldwijd verlies aan inkomsten van operators van 2 miljard dollar. IRU roept regeringen en autoriteiten, evenals banken en financiële instellingen, op om verschillende tijdelijke maatregelen te nemen om de last voor de operatoren te verlichten en bepleit strikte veiligheidsnormen voor chauffeurs, zeker wanneer ze in quarantainegebieden aan het werk zijn. 

Michiel Leen