ON TIME (ex-ASX-Ibeco) vangt daling havendocumenten op met fietscargo

L’Oréal belevert sinds kort Antwerpse kapsalons en apotheken met de fiets. SD Distribution zet hiervoor de koeriers van ON TIME in. Hiermee versnelt het voormalige ASX-Ibeco zijn transitie van documententransport naar meer pakjesdistributie.

L’Oréal Belgilux startte een klein jaar geleden een proefproject in zeven Brusselse gemeenten in samenwerking met Proximus. In negen maanden tijd werden ruim tweehonderd kapsalons en Proximusverkooppunten met de fiets bediend. Inmiddels is het systeem uitgerold in zeven Brusselse gemeenten (Sint-Joost, Anderlecht, Molenbeek, Brussel, Etterbeek, Elsene en Sint-Gillis) en is het goed voor meer dan 40% van de leveringen van beide partners in Brussel. Daar werken de partners met de koeriers van Cargo Velo. Het project werd een succes en het distributiesysteem werd er permanent ingevoerd.

L’Oréal breidt die levering per e-bike nu uit naar Antwerpen. In het stadscentrum worden meer dan 150 kapsalons – en nu ook apotheken – op deze manier bediend. In totaal gaat het om 12.000 pakketten per jaar. SD Distribution (vroeger gekend als Sobeltax Distribution), een belangrijke logistieke partner van de groep in België, klopte bij ON TIME aan om de distributie te organiseren.

Minder documenten

“Deze opdracht past perfect in de transitie van ons netwerk naar meer pakjesdistributie. Daar waar we vroeger exclusief gericht waren op de documenten, evolueren we naar een hybride model, waarbij we zowel documenten als pakjes meenemen”, zegt Filip Goossens, algemeen directeur van ON TIME. "Er worden minder documenten fysiek uitgewisseld. Die evolutie is al jaren aan de gang en het is niet zo dat ze ineens versnelt. Door ook op pakjes te mikken anticiperen we wel op een verdere digitalisering. Wij beschikken over een uniek netwerk dat zich ook tot pakjesverdeling leent. Wij zien dat hybride model dus eerder als een opportuniteit om te groeien. Overigens: we omarmen zelf de digitalisering door de bedrijven sommige documenten te laten uploaden." In de binnenstad, waar nog veel maritieme en expeditiebedrijven zijn gevestigd, gebruikt ON TIME bij voorkeur de fiets.

De zendingen voor L’Oréal worden ’s ochtends bij ON TIME geleverd en overdag samen met documenten en pakjes voor andere klanten rondgebracht. “De distributie voor L’Oréal is geïntegreerd in ons netwerk. Dat telt inmiddels elf fietskoeriers. We gebruiken een mix van cargofietsen. Drie zijn van het ‘postbode'-type met een tas vooraan de fiets, vijf cargofietsen met een laadruimte vooraan en drie Armadillo’s met een container achteraan. BicyLifts, met een container op een aanhangwagen, gebruiken we nog niet. We zijn dat nog aan het bestuderen”, legt Goossens uit.

L'Oréal

Met de uitbreiding naar Antwerpen wil L’Oréal zijn ecologisch en maatschappelijk engagement versterken. Het initiatief kadert in de plannen om de CO2-uitstoot van de productie en distributie te doen dalen. Tegen 2030 wil de groep haar directe en indirecte CO2-uitstoot in vergelijking met 2016, verminderen met 25%.

Een video over de distributie in Antwerpen ziet u hier.

Philippe Van Dooren