On Time Distribution verhuist naar nieuwe hoofdzetel in Kortrijk

On Time Distribution verhuist in september naar een nieuw hoofdkantoor in Kortrijk. De huidige installaties voor de distributieactiviteit werden te krap. De andere diensten blijven in Antwerpen gecentraliseerd, zegt algemeen directeur Filip Goossens.

On Time Logistics is geboren uit de fusie van het kaaidiensten- en koerierbedrijf ASX-IBECO uit Antwerpen en het distributiebedrijf On Time Sprinter Service uit Kortrijk. Beide bedrijven waren eigendom van het West-Vlaamse investeringsfonds Falcon Fund.

De distributiediensten, die in Kortrijk gevestigd zijn, verhuizen naar een nieuwe locatie: naar een deel van de voormalige Barcosite in dezelfde stad. Dat meldt Transportmedia. De nieuwe hoofdzetel wordt naar verwachting in september in gebruik genomen. Die bestaat uit 4.000 m² magazijnen en nieuwe kantoren voor onder meer de dispatching.

Volgens Goossens is de beslissing bijna twee jaar geleden genomen. “De site in Kortrijk werd te klein om de toename van onze activiteit op te vangen. Vorig jaar bedroeg die 20%. Wij hebben de investering ondanks de coronacrisis niet bijgestuurd. De activiteitsgraad blijft hoog en wij zijn blij waar we staan”, zegt hij. Door de crisis hebben de werken wel wat achterstand opgelopen.

Andere divisies in Antwerpen

Kortrijk blijft dus het kloppend hart voor de distributie, en Antwerpen dat voor de vier andere divisies: Sprint (persoonlijk sneltransport), City (pakjesleveringen en documenten in Antwerpen), Connect (postdiensten) en Services (kaaidiensten in Antwerpen en Zeebrugge). In totaal beschikt On Time in België over zo’n 250 koeriers en 25 vrachtwagens.

Volgens Goossens was er bij City al een verschuiving bezig van documenten naar b2b-pakjes. “Maar doordat sommige kantoren gesloten zijn, is het aandeel van b2c-pakjes in de activiteit fors gestegen”, zegt hij. Hij verwacht dat de b2c-activiteit ook na de crisis hoog zal blijven.

Ook bij Services is – los van de coronacrisis – een shift bezig. “Er worden minder documenten fysiek uitgewisseld. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld douanedocumenten opladen die we aan de bevoegde instanties overmaken. Er is ook meer vraag naar fysieke aanwezigheid bij bepaalde controles. Die activiteit kende tijdens de crisis een terugval, maar we verwachten dat ze vanaf vandaag weer volop zal draaien”, klinkt het nog.

Philippe Van Dooren