STEF wil profiteren van heropleving voedingsindustrie in Benelux

De Franse koellogistieker STEF heeft vorig jaar een omzetgroei gerealiseerd met 2,2% tot 2,826 miljard euro. Het nettoresultaat lag 15,5% hoger dan in 2014. De groep profiteerde van een gunstige tendens binnen de voedingsmiddelenindustrie in Europa.

De bedrijfswinst steeg met 8% tot 110,1 miljoen euro. Daarvan nam de divisie Transport in Frankrijk 58,7 miljoen euro (50,1 miljoen euro in 2014) voor zijn rekening. Logistiek in Frankrijk was goed voor een bedrijfswinst van 17,9 miljoen euro (18,4 miljoen euro). De Europese activiteiten leverden een bedrijfswinst van 27,3 miljoen euro (28,8 miljoen euro) op. Het maritieme filiaal La Méridionale en overige activiteiten maakten het operationele resultaat rond.

In Frankrijk zag STEF zich genoodzaakt om de divisie logistiek voor de horeca te herstructureren door een selectie in de klantenportefeuille door te voeren. Deze divisie lag samen met een stagnering van de diepvriesmarkt aan de basis van de daling van de bedrijfswinst van de logistiek in Frankrijk. In het eerste trimester van dit jaar wordt hierdoor een daling van de omzet verwacht.

De divisie Transport in Frankrijk boekte een lagere omzet als gevolg van de lage dieselprijs, maar de bedrijfswinst ging omhoog onder invloed van verbeterde operationele prestaties en kwaliteit van de dienstverlening.

Benelux

In Nederland groeiden de volumes sterker dan verwacht. STEF nam daar in 2014 het koeltransportbedrijf Speksnijder over. In België heeft de groep drie vestigingen, waarvan twee in Saintes en één in Courcelles. De Franse groep wil ook dit jaar profiteren van de heropleving van de voedingsmiddelenindustrie in Nederland en België.

De Europese activiteiten vertegenwoordigden vorig jaar een omzet van 596 miljoen euro. STEF wil zijn ontwikkelingsstrategie buiten Frankrijk ook in 2016 voortzetten. In Zwitserland plant de groep een investering van 30 miljoen euro in een nieuwe logistiek platform tussen Basel en Zurich.

Dagelijks zet de groep in heel Europa 88 platformen en een vloot van 4.400 koelwagens in.