Getouwtrek rond Duits ecocombi-project

De Duitse deelstaat Brandenburg wil dan toch deelnemen aan het proefproject met ‘lang LKW’s’. Zo blijven er slechts drie Länder die geen proeven met LZV’s toelaten. Die proef loopt eind dit jaar af. Dat maakt voor- en tegenstanders nerveus.

Het federale Verkeersministerie heeft inmiddels bevestigd dat Brandenburg aan het proefproject wil deelnemen. Deze deelstaat wordt de dertiende waar ecocombi’s in het kader van het project mogen rijden. De wetteksten, waarin onder andere de toegelaten trajecten vermeld staan, zouden in het voorjaar verschijnen. In november had de deelstaat al laten weten dat ze een aantal trajecten tussen de Oder en de Elbe bestudeerde.

Aan de proef nemen in totaal 51 transportondernemingen deel met in totaal 135 combinaties. Die ‘Lang LKW’s’ zijn 25,25 meter lang zijn en mogen in Duitsland maximum 40 ton wegen, 44 ton als ze intermodaal worden ingezet. Volgens de Europese regels mogen ze tot 60 ton totaalgewicht gaan, maar Duitsland heeft in het kader van het proefproject dat begrensd.

Nu Brandenburg beslist heeft aan het project deel te nemen, zijn er nog maar drie Länder waar ze niet mogen rijden: Berlijn, Rheinland-Pfalz en Saarland. Het huidige wegennetwerk waar de ecocombi’s mogen rijden – het zogenaamde ‘Positivnetz’, dat voor 70% uit autosnelwegen bestaat – is vandaag 10.150 kilometer lang.

Naast de beperkte inzet van ecocombi’s voorziet de proef ook die van 17,8 meter lange trekker-opleggercombinaties, terwijl de maximumlengte normaal 16,5 meter is. Die voertuigen zijn in hun trajecten niet beperkt.

Eind 2016

De deelname van Brandeburg is opmerkelijk, omdat het proefproject, dat vijf jaar duurt, eind dit jaar afgesloten wordt. Dan worden de conclusies getrokken. Dit zorgt in politiek Duitsland voor de nodige spanning.

Federaal Verkeersminister Alexander Dobrindt (CSU) heeft nu al laten weten dat het proefproject positief verloopt en dat hij dus gewonnen is voor het verder toelaten van ecocombi’s in het kader van een definitieve wetgeving.

Niet aangepast

Maar de voorzitter van de Transportraad in de Bundestag, Martin Burkert (SPD), heeft vorige week een vurig pleidooi gehouden om na het einde van dit jaar het ecombi-verkeer niet verder toe te laten. Volgens hem zou een toelating een slecht signaal zijn: “De Duitse infrastructuur is er niet op ingericht. De bruggen, rotondes en spoorovergangen zijn daar niet op voorzien”, zegt hij. Ook zegt hij dat de ecocombi’s slechts zijn voor de verkeersveiligheid.

Deksel op de neus

Burkert krijgt echter tegenkanting van leden van zijn eigen partij. Zo zegt Olaf Lies, Verkeersminister van de deelstaat Neder-Saksen, dat de proef er al vier jaar zeer positief verloopt. “Ik zou Burkert aanraden geen vooringenomen standpunten in te nemen. De ervaring in Neder-Saksen is goed en de effecten op de CO2-emissies zijn positief. De veiligheidsproblemen die Burkert citeert, zijn niet waargenomen. Ik vraag me dan ook niet af of logistiekdienstverleners in de toekomst met de Lang-LKW’s zullen rijden. Ik verwonder me meer over de vroegtijdige kritiek die ik hoor vanuit de Bundestag.”

Lies krijgt overigens steun uit CDU-hoek. De functiedoende fractievoorzitter Dirk Toepffer riep hem op om zijn partijgenoten "tot het verstand te brengen". Volgens hem negeert Burkert bewust de positieve resultaten van het proefproject.

Flows-ontbijtsessie

Ook in Vlaanderen loopt een proefproject. Een ecocombi van NinaTrans rijdt al een jaar tussen Leuven en de haven van Antwerpen en sinds enkele weken neemt ook Gilbert De Clercq aan de proef deel.

Hun bedrijfsleiders, een vertegenwoordiger van AB Inbev en een vertegenwoordiger van de Vlaamse overheid maken nu donderdag 28 januari de eerste balans op tijdens een ontbijtsessie van Flows. Inschrijven is nog steeds mogelijk. Het programma vindt u hier.