SKF Logistics Services automatiseert deel EDC in Tongeren

SKF heeft de logistieke capaciteit van haar Europees Distributiecentrum (EDC) in Tongeren uitgebreid door een goods-to-mansysteem te implementeren. Hiervoor werd het logistiek proces van de ‘light weight / low value’-producten geautomatiseerd.

Vorig jaar investeerde de Zweedse kogellagerproducent tien miljoen euro in een uitbreiding van de capaciteit van het Tongerse EDC, dat al ruim twintig jaar bestaat. Door de jaren heen is het assortiment van de groep uitgebreid met bijkomende producten zoals aandrijfriemen, dichtingen, smeermiddelen, enzovoort. Ook is het belang van e-commerce groter geworden, wat een invloed heeft op de pickingmethodes.

De capaciteitsuitbreiding gebeurde aanvankelijk via een retrofit van het hoogbouwmagazijn door Egemin. Nu is een nieuw magazijn in het distributiecentrum gebouwd waarin een zogenoemd miniloadopslagsysteem werd geïnstalleerd. Ook dat gebeurde door Egemin. De volledige installatie werd eerder dit jaar in gebruik genomen.

Nieuw magazijn

Op vraag van SKF deed Egemin enkele voorstellen van mogelijke concepten. “Aanvankelijk was het de bedoeling om alles in het bestaande magazijn onder te brengen. Dat was echter beperkt in oppervlakte en in hoogte. Na een grondige studie besliste SKF dat er een nieuw magazijn met een miniloadsysteem zou komen voor de geplande logistieke wijzigingen”, aldus Eric Coenen, sales manager bij Egemin.

Het nieuwe magazijn is gericht op de groei. De nieuwbouw is geschikt voor vijf miniloadkranen waarvan er momenteel vier geïnstalleerd zijn. De trays zijn geschikt voor een gewicht tot vijftig kilogram. “De magazijnstellingen zijn eigenlijk zwaarder uitgevoerd dan wat in principe nodig was. Hiermee wil SKF in de toekomst ook nog andere en zwaardere producten kunnen opslaan in het miniloadsysteem. Tot slot laat het nieuwe concept toe om heel snel uit te leveren”, legt Coenen verder uit.

WMS afstemmen op miniload

Het lastenboek van SKF bevatte een duidelijke uiteenzetting van het concept met de vooropgestelde capaciteiten. Aan de pickingposten moeten er bijvoorbeeld 400 picks per uur worden gehaald.

Om aan de vereisten te voldoen voerde Egemin enkele wijzigingen door. “De magazijnbeheersoftware (WMS) is steeds bepalend voor de performantie van een systeem omdat het de machines aanstuurt die de acties uitvoeren. De vaste WMS-leverancier van SKF had geen ervaring met aansturing van miniloadsystemen en kon de nodige functionaliteiten om de gewenste capaciteit te behalen, niet aanbieden”, aldus Coenen nog.

Daarom heeft Egemin zijn E’wcs-magazijnsturingssoftware ingezet voor de aansturing van het volledige miniloadsysteem. Het voorraadbeheer blijft in de huidige WMS-software draaien.

Spin-offs

Volgens Coenen legde SKF de lat zeer hoog en werkt het normaal gezien alleen met huisleveranciers die voor hen wereldwijd actief zijn. Voor Egemin was het het eerste project in die vorm binnen de SKF-groep. Volgens hem komen er nog spin-offs voor andere sites.

SKF Logistics Services heeft wereldwijd een vijftiental magazijnen en logistieke centra, die logistieke diensten leveren naar meer dan 170 landen. De logistieke tak van de SKF-groep telt ongeveer 1.600 medewerkers. Het EDC in Tongeren levert SKF-producten naar de hele Europese markt binnen 48 uur. Momenteel werken er ongeveer 350 mensen in het Limburgse centrum.