Roel Vanmaele in juni nieuwe CEO van CLdN Cargo

Roel Vanmaele, vandaag algemeen directeur bij Ahlers Belgium, gaat vanaf juni aan de slag bij CLdN Cargo. Hij wordt CEO van deze belangrijke tak van de CLdN-groep (ex-Cobelfret) en neemt die functie over van Michel Cigrang.

Vanmaele, die in 2014 algemeen directeur van Ahlers Belgium werd, verraste velen door aan te kondigen dat hij die functie na amper vier jaar neerlegt om elders "een nieuwe uitdaging aan te gaan". Naar welk bedrijf hij overstapte, mocht hij toen nog niet zeggen. "Daar hebben ze inmiddels intern gecommuniceerd en kan ik u bevestigen dat ik CEO word van CLdN Cargo, de door-to-door- en logistieke tak van de groep", zegt hij nu.

CLdN Cargo is een van de drie takken van de Luxemburgse groep van de Antwerpse familie Cigrang, naast de roro- en de bulkdivisies. Ze organiseert Europees deur-tot-deurvervoer door operaties over de weg, over zee, per spoor en per binnenschip te combineren. Jaarlijks gaat het om 185.000 transporten per jaar. Ze telt drie afdelingen: Containers, Trailers en Forwarding.

Grotere Antwerpse rol

"CLdN CARGO, die een jaaromzet van 200 miljoen euro realiseert, is een 'asset based' operator met een vloot van 3.800 45' containers en 1.400 opleggers. Het bedrijf beschikt over tien vestigingen in België, Nederland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Zweden, Spanje en Portugal, waarvan die in Rotterdam en Zeebrugge de belangrijkste zijn. Ik zal dus veel reizen tussen die verschillende zetels", zegt Vanmaele.

Een daarvan is in Antwerpen aan de Sneeuwbeslaan gevestigd, waar vandaag ondersteunende diensten worden geleverd. "Het is de bedoeling dat wij daar weer operationele diensten opzetten. Naar de toekomst toe zal Antwerpen weer belangrijker worden", voegt hij toe.

Ambitieuze plannen

"Vandaag wordt CLdN Cargo geleid door Michel Cigrang, die medeaandeelhouder is van de groep. Ik volg hem op 1 juni op als CEO. Hij zal wel nauw betrokken blijven bij het beleid: hij blijft lid van de raad van bestuur, waar ik ook zal toetreden”, zegt Vanmaele tot slot.

Onlangs vertelde Michel Cigrang aan Flows dat hij ambitieuze plannen heeft voor CLdN Cargo, dat de afgelopen jaren een gestage groei kende. Hij zei die lijn te willen doortrekken, niet alleen door de groepsgebonden activiteiten te ondersteunen, maar ook door een pan-Europese logistieke speler te worden met een volledig multimodaal aanbod en netwerk, die evengoed met andere rederijen en dienstverleners kan werken. Om die ambities waar te maken wordt onder meer geïnvesteerd in de aankoop van duizend 45-voeters en vijfhonderd huckepacktrailers.

Philippe Van Dooren