Rob Harrison leest transporteurs de les: ze moeten beter leren plannen
Verschillende transportbedrijven melden ons dat de wachttijden om een container op te halen bij DP World (Kaai 1700) ver oplopen. Tot 16.00 uur zou volgens onze informatie alles volgeboekt zijn. “Zelfs ’s nachts moet je er tegenwoordig urenlang aanschuiven”, fulmineert Nico Schrauven (Transport Schrauven). Maarten Lippens van Transmeer luidt eveneens de alarmbel: “Ook op andere kades loopt het weleens minder, maar daar krijgen we tenminste uitleg. Zo kunnen we onze truckers nog een beetje gemotiveerd houden.”
Bij DP World is CEO Rob Harrison niet opgezet met de kritiek. “Er zijn geen operationele problemen op de terminal. We zien wel dat het slechte weer van vorige week de vaarschema’s op verschillende lijnen in de war heeft gestuurd. Antwerpen zit vaak laat in de rotatie, dus merken we daar nu de gevolgen van.”
“De transportsector moet beter leren plannen en gebruikmaken van de nachtopening”, vindt Harrison. “De afgelopen dagen was het hier bijzonder rustig, en behandelden we zo’n 1.700 trucks per dag. Vandaag zullen dat er 2.600 zijn. Onze fysieke capaciteit is niet eindeloos. Als iedereen op hetzelfde moment hierheen komt, hoeft het dan te verbazen dat er oponthoud is?”
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.