Puzzelwerk voor luchtvracht Afrika zonder vluchten Brussels Airlines

Brussels Airlines schorst door de wereldwijde coronaviruscrisis de lijnvluchten een maand lang op. Vanaf 21 maart tot en met 19 april annuleert de luchtvaartmaatschappij alle vluchtactiviteiten. Dat heeft gevolgen voor de luchtvracht naar Afrika. 

Brussels Airlines schroeft sinds dinsdag de vluchtactiviteiten geleidelijk en op een gecontroleerde manier terug om ze vanaf zaterdag 21 maart volledig op te schorten. De beslissing is het gevolg van de wereldwijde coronaviruscrisis.

De beslissing heeft uiteraard ook een impact op de luchtvracht naar Afrika. Brucargo gebruikt het wijdvertakte netwerk van Brussels Airlines, met meer dan twintig directe vluchten van Brussel naar Afrika en een frequentie van verschillende vluchten per week. Zonder de vluchten van Brussels Airlines wordt het een puzzelwerk om de luchtvracht naar Afrika te organiseren. 

Andere kanalen

“De vracht die effectief moet vertrekken, zal andere kanalen moeten opzoeken, al dan niet met een vlucht uit Brussel en een tussenstop of met een vrachtwagen naar een andere luchthaven en van daaruit naar de bestemming”, legt Steven Polmans, directeur cargo & logistics bij Brussels Airport, uit. "Maatschappijen als Qatar Airways Cargo, Emirates SkyCargo, Turkish Cargo of Ethiopian Cargo vliegen nog altijd van en naar Brussel met wide-bodyvliegtuigen en/of vrachtvliegtuigen, en bedienen via hun respectievelijke hubs een groot deel van Afrika."

Melanie De Vrieze