Bedrijven zetten schouders onder efficiëntere stadsdistributie

De Vlaamse overheid heeft met 35 organisaties, bedrijven en gemeenten een ‘Green Deal’ gesloten. Daarbij engageren ze zich om de komende drie jaar leveringen in Vlaamse steden emissiearm en efficiënt te laten verlopen.

Logistiek in steden is naar verluidt verantwoordelijk voor minstens een kwart van de CO2-uitstoot van transport. Om ervoor te zorgen dat online bestelde pakjes efficiënt thuis geleverd worden, dat nieuwe collecties tijdig in de rekken hangen, restaurants hun klanten verse groenten kunnen voorschotelen en bouwmaterialen tijdig geleverd worden, zijn nieuwe en innovatieve manieren nodig om steden te bevoorraden.

Green Deal

De deelnemers aan de Green Deal engageren zich om het aantal gereden kilometers terug te dringen en ervoor te zorgen dat noodzakelijke kilometers afgelegd worden op gepaste tijdstippen en met milieuvriendelijker voertuigtypes en zero-emissie voertuigen. Ze onderzoeken onder meer of bouwwerven beleverd kunnen worden door cargofietsen, hoe koerierdiensten gebruik kunnen maken van zero-emissievoertuigen en hoe lokale boeren hun producten vlot in de restaurants en winkels in de buurt krijgen. Het gaat om een vrijwillige overeenkomst tussen privépartners en de Vlaamse overheid.

De Green Deal is een initiatief van minister van Omgeving Koen Van den Heuvel in samenwerking met zijn collega’s van Energie, Mobiliteit en Openbare Werken, Economie en Innovatie, coördinator The Shift, MOBI-VUB, Bond Beter Leefmilieu, de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten en VIL.

Bij de deelnemende partijen vinden we onder meer de Antwerpse koerierdienst ASX-Ibeco, bpost, Cargo Velo, BeCommerce, CityDepot (foto), Colruyt Group, De Vlaamse Waterweg, DHL Express, GreenPost, de steden Antwerpen, Gent, Leuven en Mechelen en nog heel wat andere bedrijven.

Koen Heinen