Polmans (BRUcargo): “Imagoschade erger dan stakingsactie”

De nationale actiedag treft ook het vrachtverkeer op BRUcargo. Drie vierde van de volvrachtvluchten zijn geannuleerd. De oproep tot staken werd goed opgevolgd bij de afhandelaars, vooral bij Swissport en in mindere mate bij Aviapartner.

Gisteren riepen de vakbonden al op tot staken. Brussels Airport Company vroeg passagiers om zo veel mogelijk handbagage mee te nemen omdat de bagageafhandeling niet gegarandeerd werd. Vandaag blijkt het aan de passagierszijde al bij al mee te vallen.

Aan de vrachtzijde is de staking wel voelbaar. Volgens Belga zijn acht van de twaalf vertrekkende vluchten afgelast. Bij de aankomende vluchten zijn het er zeven van de elf. Uit nieuwsberichten van Air Cargo Belgium blijkt dat vooral de maatschappijen die met Swissport werken, het zwaarst getroffen zijn. Bij WFS lopen de operaties zo goed als normaal en ook bij Aviapartner is de hinder beperkt. Hoe groot de impact is op BRUcargo, kan Steven Polmans (foto), head of cargo van Brussels Airport, nog niet inschatten.

Imagoschade

“Een deel van de vracht zal nog naar hier komen via trucks vanuit andere luchthavens. Of komt misschien morgen of via een andere vlucht. Alleen valt het nu niet echt te zeggen hoe groot dat deel is. Ook qua vracht aan boord van passagierstoestellen, is de situatie niet duidelijk. Het kan zijn dat bepaalde maatschappijen minder vracht aan boord hebben, net omdat er gewaarschuwd werd voor de staking.

Uiteraard is alle vracht die we verliezen, jammer. Maar op langere termijn is de imagoschade groter. Het stakersimago dat ons land stilaan had afgeschud, komt nu toch weer veel sneller ter sprake als we internationaal gaan spreken. Dan heb ik het niet alleen over de stakingen van aparte bedrijven (de voorbije twaalf maanden werd er zowel bij Swissport, DHL als Aviapartner gestaakt, red.), maar ook de verschillende algemene stakingsdagen en betogingen. Dat imago is nefaster dan deze aparte actie.”

Kasper Demol