Start palletvervoer per fiets in Brussel (+ video)

Vandaag is het startschot gegeven van BCklet, een project om pakjes en goederen in Brussel te leveren met een aanhangwagen achter een fiets. Die aanhangwagen kan een container op wielen laden, maar evengoed een europallet tot 250 kg.

Vier partners scharen zich achter het project: Delhaize, bpost, Multipharma en CSD (maaltijdleveringen). Dat geeft aan dat het project zich richt tot zowel de b2c- als de b2b-markt. Volgens Philippe Lovens van Urbike, de coöperatieve die de test twee jaar lang zal uitvoeren, gebeuren 16 miljoen leveringen per jaar in Brussel, waarvan eigenlijk één op vier ook met een fiets kan gedaan worden.

In een eerste fase worden vooral de aanhangwagens, de containers en de werkomstandigheden van de fietskoeriers getest. “De containers zijn modulair en kunnen zowel voeding als farmaproducten tot kleding op hangers vervoeren”, zegt Lovens. Het laden van de container gebeurt zonder extra hulpmiddel in geen minuut. Hetzelfde kan met een pallet. Men gebruikt de wielen en de aanhangwagen als een soort hefboom.

Winkels beleveren

Delhaize zal het systeem uittesten om kleine winkels (Shop & Go en Fresh Ateliers) te bevoorraden. Tot september wordt zo het Fresh Atelier aan het Centraal Station beleverd. “Vandaag rijdt er een truck naartoe, maar wij gaan nu de fiets gebruiken. De container wordt in het distributiecentrum van Zellik gevuld met alle bestellingen van die dag en naar een supermarkt gereden samen met de normale leveringen. Daar, op zo’n twee kilometer van de winkel, wordt hij opgepikt door een fietskoerier. Na de levering pakt de fietskoerier een lege container op (eventueel gevuld met leeggoed) en brengt die naar de supermarkt”, legt Vincent Thoen, public affairs manager van Delhaize, uit.

“We willen eerst ervaring opdoen. Vandaag werd droge voeding geleverd, maar nadien kan het ook verse voeding zijn in een thermocontainer. En over enkele weken willen de test uitbreiden naar zeker tien winkels”, weet Luc D’Hondt, sustainable transport manager bij Delhaize. Parallel hiermee breiden we uit naar het vervoer van palletten. Theoretisch gezien kunnen bijvoorbeeld 27 bakken bier op een pallet verplaatst worden. Maar het kunnen evengoed andere gepalletiseerde producten zijn.

Palletten

“Voor het gepalletiseerde vervoer zijn we van plan een speciale hoes te ontwerpen om de goederen tegen weer en wind te beschermen”, zegt D’Hondt nog. Volgens hem is het voornemen om palletten tot in de buurtwinkels te brengen, realistisch. Dat maakt leveringen mogelijk op plaatsen die moeilijk bereikbaar zijn met de vrachtwagen, maar ook en vooral kan de CO2-uitstoot van de stadsleveringen op die manier fors dalen.

Pakjes

Ook de last mile van de b2c-leveringen is een onderdeel van het BCklet project. “Wij zetten drie fietsen op bezorgingsrondes van pakjes in Schaarbeek in. We willen eerst ervaring opdoen. Nadien zullen we de uitwisselbaarheid van de containers testen”, zegt Barbara Van Speybroeck, communicatiemanager van bpost. Die test kadert in het algemene streven van het bedrijf om tegen 2030 minstens de helft van de vloot te elektrificeren. “Op tien jaar tijd hebben we onze CO2-emissies al met 40% doen dalen, onder andere met onze elektrische fietsen en driewielers, en met de elektrische bestelwagens zoals de Colibus”.

Philippe Van Dooren