ODTH en ShopWeDo starten samenwerking in e-fulfilment

Logistieker ODTH en e-fulfilmentbedrijf ShopWeDo werken sinds kort samen in het aanbieden van logistieke diensten voor de e-commerce. Zij willen ook expertise uitwisselen. In Mechelen-Zuid is al een eerste project operationeel.

ODTH First Class Logistics, in 1989 opgericht door Jos De Wael, is actief in opslag en distributie vanuit vijf vestigen in Rumst, Willebroek en Mechelen. Het bedrijf beschikt over 160.000 m² en stelt ruim tweehonderd mensen tewerk. "Onze klanten zijn in de b2b-sector actief. Wij leveren hen hoofdzakelijk conventionele logistieke diensten. Maar ook in die sector groeit e-commerce, zodat we steeds vaker de vraag kregen om ook fulfilmentdiensten aan te bieden. Die expertise hebben we echter niet in huis. ShopWeDo, die in b2c-fulfilment actief is, heeft die wel", zegt Veroniek De Mulder, sinds enkele maanden CEO van ODTH.

ShopWeDo is een goede drie jaar geleden als een start-up in de zone Mechelen Zuid begonnen. Het fulfilmentbedrijf biedt – vaak kleinere, maar ook enkele grotere – webwinkels diensten voor opslag, picking en verpakken. Het groeit snel, onder andere omdat het bestellingen tot 22.00 uur kan verwerken. Een jaar geleden breidde het zijn installatie uit tot zo’n 4.000 m². Volgens Kenny Van Paesschen, de CEO, is er de laatste tijd ook steeds meer interesse van grotere webshops, zodat er meer ruimte nodig was.

Samenwerking

"Die kunnen wij bieden in onze City Hub, op een steenworp van de vestiging van ShopWeDo in Mechelen-Zuid", zegt De Mulder. "Zij zitten dus in een groeiscenario en waren op zoek naar een partner om ook die grotere projecten aan te kunnen. Beide bedrijven zijn dus erg complementair, zodat een samenwerking veel zin heeft". Ze benadrukt wel dat het om een operationele samenwerking gaat. ODTH heeft geen participatie genomen in ShopWeDo.

Volgens De Mulder kunnen beide bedrijven dankzij het bundelen van hun respectievelijke expertises ook samen naar de markt gaan om nieuwe projecten binnen te halen. "ShopWeDo heeft immers de knowhow en veel technologische expertise in huis, wat een voordeel is om onze b2b-klanten fulfilmentdiensten aan te bieden."

Dat beaamt Van Paesschen: "Wij geraken vaak zeer ver in tenders voor grotere projecten, die op het laatst mislukken omdat we onvoldoende ruimte hebben. Wij willen in Mechelen blijven, wat dat is een ideale plek voor fulfilment, maar als er beschikbare magazijnen zijn, zijn ze zeer duur. En ODTH heeft bij tenders het voordeel van de beschikbare ruimte, maar mist de knowhow. Dankzij de samenwerking krijgen we de opportuniteit om op hun site flexibel verder door te groeien en kunnen ze steunen op onze technologie", zegt hij.

Maatschappelijk project

Het eerste gezamenlijke project is in de ODTH City Hub van start gegaan. "Daar hebben we een gedeelte van onze 2b-activiteiten overgeheveld, die geen ‘late cut-off’ nodig hebben. De meeste klanten vragen dat bestellingen ’s avonds tot 22.00 uur verwerkt worden om ’s anderendaags geleverd te worden. Maar niet alle webshops vragen dat. In sommige gevallen is een levering op twee of drie dagen voldoende. Het zijn echter twee verschillende manieren van picken. Daarom is het efficiënter beide flows apart te houden", legt Van Paesschen uit.

Voor de uitvoering van het e-fulfilment in City Logistics doen ShopWedo en ODTH een beroep op Werkans, een maatschappelijk project. Magazijniers die verder van de arbeidsmarkt staan, worden er opgeleid om nadien te kunnen doorstromen naar een klassieke werkomgeving.

Philippe Van Dooren