Ocean Gate Logistics: “Rol expediteur cruciaal” (uit Flowsmagazine)

“Bij voedingsverladers en rederijen zien we een toenemende aandacht voor technologische cargomonitoring”, horen we bij Ocean Gate Logistics. Voor de regie van kwetsbare voedingstransporten is de rol van expediteur cruciaal.

Gespecialiseerd expediteur in voedingswaren Ocean Gate Logistics uit Zeebrugge bestaat precies vijftien jaar. “Wij zijn de architect van wereldwijde stromen van gekoelde, diepgevroren en droge voeding”, zeggen CEO Hendrik Vermeulen en sales & marketing Niko Larock. Het gaat zowel om import als export van grondstoffen, halffabricaten en afgewerkte producten. Bij probleemsituaties is jarenlange ervaring en productkennis een gigantisch voordeel. Onlangs vermeden we door een snelle tussenkomst schade aan een container chocolade, die op de kaai op de verkeerde temperatuur was ingesteld.”

Welke grote evoluties zag u de jongste decennia bij de verladers?

Hendrik Vermeulen: “In de kwarteeuw dat ik in het vak zit, namen de volumes gigantisch toe. Die schaalvergroting leidde tot een sterke professionalisering in informatica, magazijn- en laadsystemen. Opvallend is ook de strategische integratie van de supplychains: terwijl vroeger de meeste bedrijven ex works (zonder transport) verkochten, bieden tegenwoordig steeds meer verladers ook het logistieke luik als service aan de eindklant.”

Hoe evolueerde de globale trafiek in geconditioneerde lading?

Hendrik Vermeulen: “Er gaat steeds meer lading in reefercontainers in plaats van conventionele koelschepen. Die zijn meer kostenefficiënt en flexibel in het gebruik. Een vervelend neveneffect is dat de vraag naar reefercontainers groter wordt dan het aanbod, waardoor periodieke tekorten ontstaan. Eveneens storend zijn onevenwichten ten gevolge van de wereldwijde oogstseizoenen.”

Niko Larock: “Reefercontainers zijn ook geschikt voor multimodaal vervoer, dat door de overheid sterk gepromoot wordt in de strijd tegen de toenemende files. Er zijn nu binnenvaartoplossingen, onder andere via de River Terminal Wielsbeke. Het systeem van overliggelden maakt het wel complex.”

Gps-tracking

Cruciaal punt in het vervoer van bederfelijke goederen – perishables – is het zo goed mogelijk bewaren van de kwaliteit. Dat kan dankzij een gecontroleerde atmosfeer: gekoeld of bevroren, al dan niet met ventilatie of gewenste luchtvochtigheid. Zo kan bijvoorbeeld het rijpingsproces van fruit actief worden gestuurd.

Hendrik Vermeulen: “Reefercontainers zijn uitgerust met systemen die het temperatuursverloop tijdens de reis registreren. Maar de rederijen zijn niet happig om deze data makkelijk vrij te geven. Op den duur kreeg je de data alleen nog in het kader van een claim te zien. Daarom plaatsen we voor veel klanten nu zelf een monitoringsysteem in de containers. Dat zijn elektronische sensoren, kleiner dan een bankkaart en voorzien van een usb-stekker en soms zelfs gps-tracking.”

Toch zijn ook de rederijen niet blind voor het verlangen van de klant naar betere monitoring. Hapag-Lloyd bijvoorbeeld is gestart met zijn honderdduizend reefercontainers stap voor stap uit te rusten met sensoren voor bijna realtime monitoring. “Met die nuance dat ze de data doorsturen via de draadloze telefoonnetwerken”, zegt Vermeulen. “In de praktijk werkt dit alleen op land en tot een tiental kilometer buiten de kust. Maar het is een begin en wij steunen die evolutie. Elke verlader is gebaat met permanente informatie over hoe het met zijn kwetsbare goederen gesteld is. En bovendien: zo kan er snel ingegrepen worden wanneer er iets dreigt mis te lopen. Voorlopig ligt dit laatste juridisch moeilijk omdat de reder wettelijk verantwoordelijk is voor het beschermen van de cargo.”

Digitale honger

Moeten alle schakels van de logistieke ketting mee in de voortschrijdende digitalisering?

Hendrik Vermeulen: “Vijf jaar geleden ontwikkelden we ons eigen softwaresysteem en iets meer dan een jaar geleden introduceerden we een digitaal platform. Daarop kunnen verladers – en hun ontvangers/klanten – de zendingen dag en nacht volgen en de bijhorende documentatie raadplegen. Zo krijgen ze meer controle en transparantie, betere communicatie en vooral minder stress. De leadtimes bij de behandeling zijn bijzonder kort: we zijn het gewoon van zeer snel te werken omdat de rederijen voor reefercontainers per dag op de kaai een elektriciteitskost aanrekenen.”

Niko Larock: “Door het digitaliseren van de administratie kunnen we nog meer tijd stoppen in service. Als expediteur moet je je onderscheiden door pro- en reactiviteit, vakkennis en probleemoplossend vermogen.”

Hendrik Vermeulen: “Die rol van regisseur wordt ook steeds belangrijker door de fusies en overnames bij de carriers. Zij zetten sterk in op schaalvergroting, standaardisering en digitalisering, waardoor ze minder in staat zijn om service op maat te bieden. Ook de menselijke factor verdwijnt daarbij naar de achtergrond.”

Roel Jacobus