Nog werk aan winkel van stadsdistributie voor GentLevert

Nieuws, Mensen
Jean-Louis Vandevoorde

“De weg naar een efficiënte en milieuvriendelijke belevering van goederen in de Gentse binnenstad ligt open, maar de rit is nog niet gereden”, zo vat Christophe Peeters het eerste werkingsjaar van GentLevert samen. De Gentse schepen van Financiën, Middenstand en Innovatie (links op de foto) trekt voor het stadsbestuur het project samen met zijn collega van Mobileit en Openbare Werken Filip Watteeuw (rechts).

Klanten en routes

Het stadsdistributieplatform kwam tot stand in het raam van het nieuwe circulatieplan dat Gent in april vorig jaar invoerde. Publieke en private partners reikten elkaar de hand om de belevering van de binnenstad in nieuwe banen te leiden. Aan de kant van de bedrijven stonden CityDepot en Bubble Post met hun toenmalige CEO’s Marc Schepers en Marc Morioux mee aan de wieg.

Na een jaar maakte Gent vandaag een eerste balans op. Met 4.000 klanten en meer dan 40.000 leveringen, goed voor zo’n 5.000 voertuigbewegingen, 4.900 routes, 130 leveringen per dag en gemiddeld zes drops per route, heeft GentLevert een eigen plaats weten te veroveren op de Gentse markt voor stadsdistributie.

Wie gebruiktmaakt van GentLevert, is er volgens Peeters best tevreden over.

Fietsen en bestelwagens

Naast CityDepot en Bubble Post, die intussen beide tot de Bpost-groep behoren, wist GentLevert nog geen bijkomende private partner aan te trekken. Toch is er volgens Peeters sprake van een toenemende interesse. “DHL moet ook niet toetreden om er gebruik van te maken. GentLevert is en blijft een open platform”, stipt de schepen aan.

De reorganisaties binnen Bpost zorgden er zelfs voor dat Gent in maart een oproep moest lanceren voor een nieuw professioneel fietskoerierbedrijf om cargofietsen – nochtans het paradepaardje van Bubble Post – een grotere rol in het distributiegebeuren te geven. De ‘camionettisering’ zet zich ook in Gent door, wat de duurzaamheid niet ten goede komt.

Bij waarnemers blijven vragen bestaan over rendabiliteit en efficiëntie van de hele opzet.

Districoach en datamonitoring

Christophe Peeters steekt niet weg dat de grote doorbraak nog moet komen. Hij twijfelt er wel niet aan dat Gent met zijn project pionierswerk verricht, al betekent dat ook dat de Arteveldestad leergeld moet betalen. “Transport en logistiek kampen met structurele problemen, die een enorme economische kost veroorzaken en vragen om nieuwe oplossingen. Een andere organisatie van stadsdistributie dringt zich elke dag meer op. We proberen de grenzen te verleggen. Maar we moeten leren stappen alvorens we beginnen te lopen, en er moet een mental shift komen. Als we de zaken proberen te forceren, komt het niet goed.”

Om de betrokken partijen meer vertrouwd te maken met GentLevert zet Gent sinds een aantal weken een districoach in. Hij moet de brug slaan tussen het platform, de handelaars en de vervoerders.

Er komt ook een tool voor datamonitoring. Dat moet ‘op termijn’ toelaten om pilootprojecten en beleid bij te sturen op basis van gemeten resultaten.

Water

Het stadsbestuur wil met strategisch gelegen stadsdistributiecentra aan de rand van de stad verder inzetten op de consolidatie van de goederenstroom van en naar de binnenstad. Aan de zuidrand moet een watergebonden centrum komen. Rond bouwmaterialen staan nieuwe projecten op stapel.

De waterweg biedt eveneens mogelijkheden, zoals een recent project aantoont. GentLevert kijkt ook die kant uit. Een oproep voor watergebonden bouwlogistiek zit er aan te komen. De instap van De Vlaamse Waterweg in GentLevert zal de zaken op dat vlak wellicht vergemakkelijken.

TLV

Transport & Logistiek Vlaanderen (TLV) is al langer partner van GentLevert. Secretaris-generaal Lode Verkinderen vindt het te vroeg om een definitief oordeel te vellen. “Je moet het nog wat tijd geven. Het circulatieplan is eigenlijk nog piepjong. De belevering van de binnenstad is niet stilgevallen. Waar we met TLV wel mee over willen waken, is dat het evenwicht bewaard blijft in het streven naar een optimale logistiek, een optimale mobiliteit, een optimale duurzaamheid en een optimale kostprijs.”

Jean-Louis Vandevoorde

Nog werk aan winkel van stadsdistributie voor GentLevert – Flows

Nog werk aan winkel van stadsdistributie voor GentLevert

Nieuws, Mensen
Jean-Louis Vandevoorde

“De weg naar een efficiënte en milieuvriendelijke belevering van goederen in de Gentse binnenstad ligt open, maar de rit is nog niet gereden”, zo vat Christophe Peeters het eerste werkingsjaar van GentLevert samen. De Gentse schepen van Financiën, Middenstand en Innovatie (links op de foto) trekt voor het stadsbestuur het project samen met zijn collega van Mobileit en Openbare Werken Filip Watteeuw (rechts).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login