Tailormade Logistics groeit verder na overname ES&S en Zuiderkempen

Het blijft hard gaan bij Tailormade Logistics. De overname in mei dit jaar van ES&S Logistics en dochterbedrijf Vervoer Zuiderkempen uit Westerlo gebeurde in stilte. Drie maanden na de overname communiceert Tailormade Logistics wel over de overname.

ES&S is actief in logistieke dienstverlening en transport, net als Tailormade Logistics. Bert Vandecaveye, CEO en stichter van Tailormade Logistics: ”ES&S Logistics en Vervoer Zuiderkempen zijn flinke bedrijven maar er was toch behoefte aan meer omkadering en sparring partners. In een fel veranderende logistieke omgeving heb je toch nood aan meer gespecialiseerde knowhow, onder andere op het gebied van ICT. Het klikte heel goed met de vorige aandeelhouders en Guy en Ann Verrycken blijven alle twee actief binnen de firma.”

Tailormade Logistics

Het nieuws werd dus meer dan drie maanden stilgehouden maar werd op 5 september uitgebracht door Transportmedia. Tailormade Logistics gaat er prat op om bij het uitwerken van logistieke concepten altijd te vertrekken vanuit de behoeften van de klant. De naam van het bedrijf is niet voor niets gekozen. Tailormade Logistics werd gesticht in 1996. Bert Vandecaveye had eerder het vak geleerd bij Ewals Cargocare. In 2006 kwam er een kapitaalverhoging van 2 miljoen euro door KBC Private Equity en ‘doe- en durfbedrijf’ PMV. “Het oorspronkelijke kapitaal van 18.000 euro was op”, lacht Vandecaveye. In 2008 ging het bedrijf, zoals zovele, door een zeer moeilijke periode. Maar sindsdien werd het ene na het andere bedrijf overgenomen. In maart dit jaar werd Kito Izegem overgenomen, een specialist in flooring en huisdecoratie met een uitgebreid netwerk in Frankrijk. 

ES&S en Zuiderkempen

Het overgenomen bedrijf en haar dochterfirma zijn kleiner, maar ze vertonen veel gelijkenissen met de overnemer. Het laatste boekjaar van ES&S Logistics werd afgesloten met een winst voor belasting van net geen half miljoen euro terwijl Vervoer Zuiderkempen bijna 1,4 miljoen euro winst maakte. Net als bij Tailormade Logistics worden value added logistics en services aangeboden aan de klanten, zoals kleine assemblage. “Visibiliteit is erg belangrijk om de broodnodige controle over je trucks en trailers te behouden en om bijvoorbeeld lege kilometers te kunnen beperken. Samenwerking in grensoverschrijdende multiculturele teams is een belangrijk onderdeel van onze bedrijfsstrategie. Heel wat bedrijven hebben veel trucks en weinig planners. Bij ons beheert elke planner maar een tiental vrachtwagens en op die manier kan echt geoptimaliseerd worden. Zuiderkempen zal mee kunnen profiteren van onze grotere organisatie”, zegt Vandecaveye.

Automotive, fashion, chemicals

Volgens Vandecaveye wordt er door veel bedrijven in de sector vrij traditioneel gedacht en gehandeld. Als een voorbeeld van innovatie vermeldt hij dat er veel ’s nachts geleverd wordt aan retailers in de modewereld. Onze chauffeurs hebben de sleutel en kunnen voor dag en dauw de rekken bijvullen en er zelfs voor zorgen dat alles netjes volgens maat of kleur in de winkels wordt opgehangen. Een ander voorbeeld zijn onze trailers waarmee tapijtrollen van soms wel duizend kilo door onze chauffeurs volledig autonoom kunnen worden gelost met een ingebouwde kraan en via een karretje bij de klant tot op de gewenste plek kunnen worden gelegd.

Air & Ocean

Een van de sectoren waar Tailormade Logistics graag verder wil in groeien, is zee- en luchtvracht. “Er zijn nu al Chinese medewerkers bij ons in dienst. De import van kleding vanuit het Verre Oosten neemt toe maar we doen ook vierduizend transporten per jaar vanuit Italië”, zegt Vandecaveye. Tailormade Logistics ontvangt al wat lading per trein vanuit China. “Maar dat blijft toch wel zoiets als de cabrio in de showroom en bovendien bereikt de capaciteit van het spoor op die relatie al zo’n beetje zijn saturatiepunt”, besluit hij. Wat de logistieke activiteiten in België betreft, voorziet Vandecaveye dat Ghlin in Henegouwen na verloop van tijd de belangrijkste plek zal worden voor de groep, zelfs belangrijker nog dan Gent. Met vestigingen in Lyon, Göteborg (Zweden) en Mortara (Italië) is de groep een pan-Europese speler en worden toekomstige overnames zeker niet uitgesloten.

Sven Josten