'New sheriffs in town' tonen ambitie op ABES-terminal

Zeg niet zomaar ABES tegen de Katoen Natie-stukgoedterminal aan het Vijfde Havendok. Een vernieuwd jong managementteam heeft ambitieuze plannen voor de exportkade in het hart van de Antwerpse haven.

'Den ABES' is een begrip in de Antwerpse haven, in die mate dat veel mensen vergeten dat de terminal al sinds 2011 in handen is van Katoen Natie. Business development manager Albert-Jan Ars en commercial manager Jeroen Blanckaert delen graag de ambitieuze plannen van Katoen Natie voor deze kade in het hart van de oude Antwerpse haven.

Niet te koop 

Al was het maar om een hardnekkig gerucht de kop in te drukken dat steeds weer opduikt in Antwerpse havenmiddens: neen, 'den ABES' wordt niet verkocht en gaat niet dicht. Wat er wel al gebeurd is: investeringen in nieuwe machines. Verder staan investeringen in de teams, operationeel, project en business development op de planning. “We willen de businessunit 'port operations' binnen Katoen Natie uitbreiden en maken ons klaar voor de komst van grote klanten die voor meerdere jaren met ons in zee gaan”, zegt Albert-Jan Ars.

Albert-Jan Ars heeft als commercieel manager een ambassadeursrol tussen Katoen Natie en de buitenwereld. Jeroen Blanckaert staat in voor de dagelijkse leiding van de terminal. De operaties worden nauwlettend gestuurd en opgevolgd door ervaren rot in het vak Jan Bauwmans, die al sinds voor de overname op de kaai actief is als operations manager.

Nieuwe sheriffs

'The new sheriffs in town' hebben plannen voor 'den ABES', waarrond de gesprekken volop lopen. Zo doet Katoen Natie via deze terminal de goederenbehandeling voor de bouw van enkele nieuwe petrochemische installaties in de Antwerpse haven. Het behandelen van onder andere 'heavy lift'-goederen is dan ook het uithangbord van deze terminal.

Binnen de business unit 'Port Operations' is er een onderverdeling gemaakt van een zevental businesslines, gaande van staal via containers naar projectcargo tot roro.

De recente breakbulkcijfers waren evenwel niet rooskleurig voor de Antwerpse haven: -18% voor het conventioneel stukgoed. Speelt dat een terminal als deze geen parten?

“De cargo vindt zijn weg naar onze kaai, maar je merkt dat er veel meer spelers dezelfde lading willen behandelen”, zegt Jeroen Blanckaert. Met de backing van de kapitaalkrachtige Katoen Natie-groep maakt het management van de voormalige ABES-terminal zich overigens niet te veel zorgen over de toekomst van de stukgoedsector in Antwerpen.

Diversificatie

“We hebben de dip niet afgewacht, maar zijn al begin 2019 op zoek gegaan naar diversificatie”, zegt Ars. “We zijn internationaal op zoek gegaan naar andere partijen en ladingen. Zo zijn Jeroen en ik globaal onze blik aan het verruimen, waar we interessante leads vonden. Maar als je niet op verkenning gaat en hier in Antwerpen gewoon op je quote zit te wachten, vind je geen nieuwe business.”

De terminal biedt vandaag een oldskool-aanblik, maar dat zou snel kunnen veranderen. Zo staan er investeringen in de planning voor nieuwe kranen op de kade en wordt ook de 'blauwe steen' op de bijna twee kilometer lange kade op termijn vervangen. “Ook de magazijnstructuur kan veranderen”, zegt Ars. “Als een klant in de staalsector een steel service center verlangt, dan kunnen wij dat in de steigers zetten. Idem voor all-weatherterminals, ondersteuning van chemieprojecten of infrastructuurwerken en specifieke investeringen voor allerhande types van commodities.”

Met de vernieuwde managementstructuur op poten kijkt Katoen Natie Terminals het jaar 2020 met een gezond zelfvertrouwen tegemoet.

Michiel Leen