Nedcargo Willebroek volledig operationeel en al uitbreiding gepland

Het nieuwe distributiecentrum van Nedcargo in Willebroek is voor 80% gevuld. Eind dit jaar wordt het al uitgebreid met 10.000 m² tot in totaal 40.000 m². De operator wil van daaruit een ‘groene corridor’ ontwikkelen naar de zeehavens.

Het distributiecentrum op het bedrijvenpark De Hulst in Willebroek werd vorig najaar reeds deels in gebruik genomen. Eind deze maand moeten alle klanten vanuit het oude distributiecentrum in Relegem verhuisd zijn. De site zal dan voor 80% gevuld zijn. Problemen met de accijnsvergunningen zorgden voor vertraging.

Nedcargo slaat in Willebroek levensmiddelen en dranken op voor distributie in België en Nederland. Aan de Brusselse ring in Zellik heeft het nog een magazijn voor de opslag van levensmiddelen. De site in Relegem gaat dicht.

Uitbreiding

Frank van Steijvoort, managing director Nedcargo Logistics België, denkt al aan uitbreiding. “We krijgen er eind 2018 nog 10.000 m² bij en zitten dan op een totaal van 40.000 m² of 60.000 palletplaatsen”, zegt hij. Het distributiecentrum kan in latere fases nog uitgebreid worden tot 100.000 m².

Naast distributiecentrum voor de Benelux zal de site ook Europees distributiecentrum worden voor een aantal klanten. De ligging aan het Zeekanaal Brussel-Schelde maakt het volgens Nedcargo bovendien mogelijk om andere producten over te slaan dan levensmiddelen en dranken. Het denkt daarbij aan handelswaar, machines en grondstoffen die in grote hoeveelheden via de zeehavens binnenkomen. De logistieke dienstverlener verwacht dan ook veel van de aanleunende containerterminal ‘Wilpherium’. “De rechtstreekse verbinding met Antwerpen levert een uniek duurzaam logistiekconcept waar veel klanten in geïnteresseerd zijn”, zegt hij.

Groene corridor

Naar analogie met de ‘groene corridor’ die de onderneming ontwikkeld heeft tussen de zeehavens Antwerpen, Rotterdam en de containerterminal Alpherium in Alphen aan den Rijn, wil Nedcargo iets soortgelijks opzetten vanuit Willebroek. “Samen met alle ketenpartijen duurzame logistieke oplossingen ontwikkelen, levert de beste oplossingen waarmee we lange termijncontracten aan kunnen gaan, zowel voor het distributiecentrum als de terminal”, besluit de operator.

Koen Heinen