Nedcargo verhoogt capaciteit Alpherium met nieuwe containerkraan

Nedcargo International, de operator van de binnenvaartterminal Alpherium in Alphen aan den Rijn, heeft een nieuwe portaalkraan besteld ter vervanging van een van de twee huidige kranen. Ze moet de capaciteit voor volle importcontainers verhogen.

Het contract voor de nieuwe portaalkraan van de Oostenrijkse kraanbouwer Hans Künz werd donderdag ondertekend op de beurs Logistics & Distribution in Brussel. De nieuwe kraan heeft een overspanning van 60 meter over de insteekhaven van het Alpherium. Door een innovatief ontwerp kunnen binnen een beperkte kraanhoogte van 30 meter, containers tot 40 ton over vier niveaus hoog gestapelde containers geheven worden. “De nieuwe kraan is sneller, stiller, sterker, energiezuiniger en onderhoudsvriendelijker dan de huidige kranen. Doordat we een hogere handelingssnelheid combineren met een grotere bedrijfszekerheid verhogen we de capaciteit van de terminal”, zegt Bert van Grieken, directeur multimodal van Nedcargo. Bedoeling van die capaciteitsuitbreiding is om in de toekomst meer volle importcontainers te kunnen overslaan. De nieuwe containerkraan moet binnen een jaar operationeel zijn.

Klimaatneutraal

“Deze investering onderstreept ons commitment voor Alpherium en onze ambitie om tegen 2020 klimaat neutrale overslag op de terminal te realiseren”, benadrukt Diederik Antvelink, oprichter en mede-eigenaar van Nedcargo International. De capaciteitsuitbreiding is volgens hem hard nodig in het kader van de plannen voor een nieuw distributiecentrum op het bedrijventerrein naast het Alpherium, waarmee de aanvoer van lege containers kan omgezet worden naar volle import containers.

Het distributiecentrum van 40.000 m² zal uitgerust worden met een zonnepark op het dak. Samen met windturbines op de terminal kan voldoende groene stroom opgewekt worden om ook de nieuwe portaalkraan klimaatneutraal te laten werken.

Elektrische schepen

Een eerdere stap in het klimaatneutraal maken van de activiteiten was de bestelling drie maanden geleden van het elektrisch aangedreven binnenschip ‘Gouwenaar 2’. “Het CO2-neutraal maken van het bedrijf is een moeilijke klus, maar we geloven dat het haalbaar is. Wel hebben we de hulp nodig van onze medewerkers, onze klanten, leveranciers, partners, buren, overheden en kennisinstituten. De order voor deze innovatieve containerkraan is een volgende grote stap op deze weg”, besluit Roderick de la Houssaye, mede-oprichter en -eigenaar van Nedcargo.

Sinds april zet Nedcargo al het elektrische aangedreven binnenschip ‘MSC Poolster’ in voor dedicated containervervoer voor MSC tussen Antwerpen en Rotterdam. Vanaf het Alpherium wordt onder meer ook de export verzorgd van biercontainers van brouwer Heineken via de havens van Rotterdam en Antwerpen. Het containervervoer tussen Rotterdam en Antwerpen is de kernactiviteit van Nedcargo.

Het nieuwe elektrische binnenschip ‘Gouwenaar 2’ wordt tegen de zomer van 2017 verwacht. Het beschikt over twee dieselgeneratoren die de elektrische motor aandrijven. Op termijn wil Nedcargo de dieselgeneratoren vervangen door waterstofcellen, maar voorlopig is die technologie nog te duur. Daarnaast wil Nedcargo ook het wagenpark vergroenen.  Zo lopen er reeds proeven met elektrische trucks en zal ook het gebruik van duurzame biodiesel getest worden. Daarmee kunnen ook de laatste kilometers van en naar het Alpherium klimaatneutraal afgelegd worden.