Mainfreight start ecocombi-pendel tussen Nederland en Gent

Mainfreight heeft een aantakkingstraject naar zijn site in Zwijnaarde (Gent) vergund gekregen. Het bedrijf startte meteen een pendel tussen ’s Heerenberg (Nederland) en het crossdockcenter. Later volgen ook pendels naar de site in Genk.

In Vlaanderen startte op 1 juli 2018  een nieuw proefproject langere en zwaardere vrachtwagens (LZV's). Een van de belangrijkste bepalingen in dit tweede proefproject is dat de voertuigen op het hele autosnelwegennetwerk mogen rijden en ook op ‘aantakkingstrajecten’. Die worden elke zes maanden volgens een puntensysteem goedgekeurd. Er kunnen telkens maximaal dertig trajecten ingediend worden. Het netwerk reikt tot aan de grenzen van Vlaanderen. Transporten naar Wallonië en Nederland zijn daardoor mogelijk.

Eiland Zwijnaarde

Bij de derde vergunningsronde heeft Mainfreight een goedkeuring gekregen voor het  aantakkingstraject tussen de R4 en zijn site op het bedrijventrerrein Eiland in Zwijnaarde. “Wij zijn onmiddellijk met een dagelijkse pendel begonnen tussen onze hub in ’s Heerenberg en het crossdockcenter in Zwijnaarde. De LZV rijdt ’s nachts en neemt groepagezendingen mee, die overdag verdeeld worden”, zegt branch manager Frederik Gielis.

De ecocombi is in Nederland ingeschreven. “Naar equipment toe was dat de beste oplossing, omdat de combinatie al beschikbaar was”, voegt hij toe. In Nederland zet Mainfreight al langer ecocombi’s in.

Ook in Genk

Volgens Gielis wil het bedrijf ook pendels inzetten op het tweede crossdockcenter van het bedrijf in België, met name in Genk. “Daar hebben we zeker de volumes voor. Ook voor die site vragen we een aantakkingstraject aan. Eens dat vergund is, zullen we niet alleen een LZV-pendel kunnen inzetten tussen ’s Heerenberg en Genk, maar ook een tussen Zwijnaarde en Genk. We gaan stap voor stap.”

Philippe Van Dooren