Luik en Brussel: "Chaos luchtverkeersleiders maakt positie onhoudbaar"

Het zoveelste tekort aan luchtverkeersleiders dreigt de luchthavens van Brussel en Luik klanten te kosten. "De schade is niet alleen materieel gigantisch", klinkt het op beide luchthavens. "De imagoschade kan ons nog veel meer kosten."

Tussen middernacht en zes uur deze dinsdagmorgen was het luchtverkeer onderbroken omdat er bij luchtverkeersleider Skeyes onvoldoende 'gezonde luchtverkeersleiders' beschikbaar waren. Bij de verantwoordelijken voor luchtvracht op beide luchthavens is het geduld meer dan op. Tientallen vluchten kwamen in de problemen. Zowel in Luik als in Brussel wordt gevreesd dat de posities die de luchthavens in de voorbije jaren hadden opgebouwd in luchtvracht, niet langer kunnen aangehouden worden.

Brussel moest afgelopen nacht 32 vrachtvluchten annuleren. "Naast verlies in vluchten en tonnage is er een directe impact op de werkgelegenheid", beklemtoont de voorzitter van AirCargo Belgium (ACB), Steven Polmans. "Heel wat bedrijven hebben al uitzendkrachten thuis gelaten, kijken naar economische werkloosheid en houden rekening met structureel jobverlies."

In Luik, de luchthaven die quasi volledig op cargo draait, zijn om te beginnen 15 vluchten vroeger teruggekeerd naar Luik. "Daarbij is hun eerste bestemming vermeden voor ze terugkeren naar de hub", zegt Johnny Voet van Liege Airport. "Dat houdt in dat er lading ontbreekt. Daarnaast hebben we twee vluchten vertraagd van gisteravond tot vanmorgen. Er zijn 17 vluchten helemaal niet teruggekeerd naar Luik en tenslotte 29 vluchten vertrokken vanuit Luik met een vertraging tussen één en vijf uur. Drie vluchten zijn gewoon geannuleerd."

Laat

Ook in Luik is de impact van de onderbreking moeilijk te becijferen. "Je hebt de 'perishables' die we mogelijk moeten vernietigen, je hebt alle bezettingen van crews en afhandelaars die moeten aangepast worden, wij hebben de paarden die blijven staan, vracht die uitwijkt naar concurrerende luchthavens. Vooral het feit dat we vaak laattijdig weten dat er een probleem komt bij Skeyes, zorgt voor grote verwikkelingen. Een vrachtvlucht duurt vaak acht uur of meer. Als je pas na hun vertrek weet dat er een probleem komt, is het vaak moeilijk om oplossingen te vinden."

Ramp

Liege Airport wil vooral wijzen op de bredere impact van de aanhoudende problemen en spreekt over een economische ramp. "Wij zitten in een driehoek waar in de onmiddellijke omgeving directe alternatieven te vinden zijn", zegt Johnny Voet. "In Nederland, Duitsland en Frankrijk vinden de carriers alternatieven. Zij willen stabiliteit en dreigen letterlijk om definitief uit te wijken. Vanuit China komt bijvoorbeeld de heel dringende vraag wanneer we het onder controle zullen krijgen."

Gijzeling

"Dit is nefast qua investeringsklimaat", klinkt het ook in Brussel. "We hadden afgelopen maanden al te kampen met heel wat sociale acties. Maar deze gijzeling en onzekerheid is van een andere orde. Als je vliegt op Brussels weet je niet of je een boete van Brussel zal krijgen, weet je niet hoe hoog die boete zou kunnen zijn, maar nu komt daar nog bovenop dat je last minute (pas de dag of avond zelf) te horen krijgt dat de luchthaven of het Belgische luchtruim gedurende meerdere uren dicht is. Ondanks de aanstelling van twee sociale bemiddelaars duurt dit nu al enkele weken en zien we geen enkele vooruitgang in dit dossier."

Slechtste prestatie

De slechte cijfers van maart zijn volgens Steven Polmans dan ook grotendeels te wijten aan die instabiliteit. "In  maart zagen we al een afname van 12,4% van het totale gevlogen cargovolume. De slechtste prestatie sinds lang en ver onder elk resultaat van welke luchthaven in Europa ook. Als we dan specifiek kijken naar de full-cargocijfers, dan zijn die cijfers nog hoger: -15,8%. Over de hele maand maart zien we een afname van 14% in het aantal full-freightervluchten. Dat is zo goed als allemaal te wijten aan de acties."

Bart Timperman