Luchthaven Oostende hoopt op renaissance via samenwerkingsplatform

De luchthaven van Oostende plaatst zich via een breed samenwerkingsverband weer op de kaart van het internationale luchtvrachtvervoer. Het vervoer van perishables scoort hoog in de ambities.

Vanmiddag ondertekende de uitbater van de luchthaven van Oostende, Egis, een samenwerkingsovereenkomst met de POM West-Vlaanderen. Daaruit ontstaat het platform ‘Cargo Cooperation International Airport Ostend-Bruges’.

Het initiatief komt na de recente overname van het failliete bedrijf Skytanking door de Russische groep Tatneft. Verwacht wordt dat deze de vroegere exuberante prijzen voor vliegtuigbrandstof naar een concurrentieel niveau zal brengen. Het was omwille van de te hoge brandstofkosten dat luchtvrachtmaatschappij Ana Aviation in 2014 van de luchthaven Oostende naar Liège Airport uitweek.

Synergie met de havens

Cargo Cooperation International Airport Ostend-Bruges is opgezet als een open en neutraal platform. Uit de verladende industrie werden Marine Harvest, Gadus en Neptunus aangetrokken. Vanuit de expeditiesector komen Tulpin, Reemco, Bolloré Logistics, Cilogis, De Ridder-Van Paemel en Chapman-Freeborn.

Luchthavenoperator Egis, afhandelaar Aviapartner, Tatneft, EHS en Mainfreight (het vroegere Wim Bosman) profileren zich als dienstverleners. Ook Vlaamse Visveiling en REO-Veiling hebben zich aangesloten. Onder de categorie ‘netwerkpartners’ vallen VOKA, Flanders Investment & Trade (FIT), Fresh Trade Belgium en de havens van zowel Oostende als Zeebrugge.

Via dit platform denken de initiatiefnemers een aantal eerder onderzochte kansrijke mogelijkheden te kunnen realiseren om nieuwe freighteroperatoren naar de kustluchthaven te lokken. De nichemarkt van de bederfbare producten zoals vis, groenten, fruit en bloemen staat daarbij stevig aangemerkt. De luchthaven zelf zegt over een sterke value proposition te beschikken op dit vlak.

Op de luchthaven zelf zijn enkele specifieke perishables centers actief. Indien opportuun, wil de luchthaven ook synergiemogelijkheden onderzoeken met de twee West-Vlaamse zeehavens. De haven van Zeebrugge kan ook de nodige expertise voorleggen op het vlak van perishables.

E-commerce

De beschikbaarheid van bedrijfsterreinen moet Ostend Airport ook in staat stellen om in te spelen op de groeiende e-commercetrafieken. West-Vlaanderen wil op dit vlak zijn gunstige ligging uitspelen voor de bediening van het Verenigd Koninkrijk en Noord-Frankrijk.

Het nieuwe platform moet voor de luchthaven een commercieel vehikel worden. Met dit instrument hoopt International Airport Ostend-Bruges opnieuw aan te knopen met groei. Lichtend voorbeeld daarbij is de periode 2005-2007, toen meer dan 100.000 ton op jaarbasis werd behandeld. In 2015 kwam de tonnage neer op amper 16.842 ton. Over de eerste 4 maanden van dit jaar is de tonnage echter opnieuw toegenomen, tot ongeveer 40.000 ton. Dat betekent een toename met 84%.