Tinder voor logistiek matcht capaciteit in tijden van corona

VIL en Logistics in Wallonia lanceren de digitale marktplaats Logimarket. Logistieke bedrijven kunnen daarmee capaciteit delen. Door corona ontstonden zowel overschotten als een nood aan beschikbare opslagruimte, personeel en transportmiddelen.

Uit de tweewekelijkse barometer van de Logistics Resilience Taskforce is gebleken dat, zeker in het begin van de coronacrisis, de logistieke sector geconfronteerd werd met onevenwichten die voordien niet bestonden. Sommige bedrijven zagen hun activiteiten gevoelig afnemen, terwijl andere met een enorme toename in de vraag moesten omgaan. “Hoewel veel bedrijven hun activiteiten hebben heropgestart, blijven de onevenwichten groot. Ze nemen weliswaar af, maar wij verwachten dat ze nog een hele tijd zullen blijven bestaan”, zegt Dirk Jocquet, projectleider bij VIL.

Daarom gaf de taskforce de opdracht om een marktplaats te ontwikkelen die bedrijven toelaat om beschikbare opslagruimte, personeel en transportmiddelen aan te bieden aan collega's die nood hebben aan extra capaciteit. Via een zoekfunctie kunnen ze de aanbieding verfijnen op plaats, periode en categorie. “Logimarket is op amper drie weken tijd ontwikkeld. We kregen groen licht op 4 mei en vandaag gaat het platform live”, voegt Jocquet toe.

Ook in Wallonië

Opvallend is dat ook Logistics in Wallonia meestapte in het Logimarketproject. “In Wallonië kampen onze bedrijven vooral met een tekort aan depotruimte. Ik ben dan ook onmiddellijk ingegaan op het voorstel van VIL om samen dit platform op te zetten”, zegt directeur Bernard Piette.

Logimarket wordt aangeboden gedurende één jaar. Het platform – dat ook via een smartphone te gebruiken is – is gratis beschikbaar via www.logimarket.be. “Alleen als je aanbiedingen ingeeft, wordt een eenvoudige registratie gevraagd. De registratie laat toe om je aanbiedingen te beheren”, zegt Jocquet.

Eén jaar

Volgens hem is het de bedoeling om de marktplaats verder te verfijnen. “We willen er een automatische ‘matching’ aan toevoegen om vraag en aanbod automatisch op elkaar af te stemmen”, zegt hij. “Na een jaar zullen we zien of het platform nog steeds aan een nood beantwoordt. Dan zullen we beslissen of het initiatief verdergezet wordt of niet. We willen er niet de commerciële toer mee op gaan. Dat is niet de taak van VIL”, voegt hij toe.

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) – die de Logistics Resilience Task Force samen met haar collega voor Economie Hilde Crevits (CD&V) in het leven riep, juicht de opstart van Logimarket toe. “Dit initiatief is wat ik met deze taskforce voor ogen had. Uit de logistieke barometer blijkt duidelijk dat bedrijven nood hebben aan deze marktplaats om tekorten en overschotten te matchen”, zegt ze.

Philippe Van Dooren