“Logistiek blijft Bridgestone in Zeebrugge, differentiatie is nodig"

Bridgestone Logistics Zeebrugge zal op lange termijn een warehouse blijven in de Zeebrugse haven. Manager ELC & RDC Zeebrugge Danny Brams: “Onze handen steken we er niet voor in het vuur, maar we gaan voor nieuwe technologieën zoals voicepicking.”

Bridgestone Logistics Zeebrugge is één van de grootste warehouses voor banden in Europa en kan met een oppervlakte van 88.500 m² tot zo'n 1,25 miljoen personenwagenbanden of het gelijkwaardige ervan stockeren.

“We fungeren zowaar als non-EU Import magazijn en als buffer en beleveren nadien oftewel rechtstreeks aan de grote klanten zoals een Caterpillar, maar verder ook de distributiecentra in de rest van voornamelijk Noord-Europa”, zegt Danny Brams.

Ondanks afgesprongen investeringen blijft het geloof dat Bridgestone zal blijven als warehouse op de locatie aan de Alfred Ronsestraat.

“De geplande uitbreiding in Zeebrugge van 2007-2008 werd afgelast door de crisis. Zeebrugge heeft als nadeel dat de Belgische personeelskost zeer hoog is, maar heeft strategisch veel voordelen. Verder geloven we in investeringen in nieuwe technologieën en denken daarbij in Zeebrugge bijvoorbeeld aan voicepicking om papier weg te werken.”

De afdeling in de haven fungeert niet alleen als European Logistics Center (ELC) richting voornamelijk Noord-Europa, maar sinds 2012 ook als Regional Distribution Center (RDC) voor de Benelux.

"Keep It Simple and Straightforward"

En ook in die laatste wordt voort geïnvesteerd, zo bijvoorbeeld door een eigen ontwikkeld systeem voor het RDC.

“Ons KISS-systeem staat voor 'keep it simple and straightforward'”, zegt Operations Manager Patrick De Neef die mee aan de wieg stond van de methode. En dat KISS-systeem is bovendien uniek binnen Bridgestone en specifiek voor het RDC in Zeebrugge.

“Heel het proces bij ons vanaf picking tot packing en het laden, gebeurt volgens een kleurcode. Zo zijn er vier routes die beleverd worden vanuit ons RDC en daarvoor staan vier kleurequivalenten. Doorheen het hele proces is die kleur dan ook aanwezig op de specifieke band via een deels gekleurde logistieke label die moet geleverd worden. Duidelijk en rechtlijnig voor iedereen in het proces.”

Toekomstgericht meer VAL

Daarnaast wil Bridgestone Zeebrugge in de toekomst meer inzetten nog meer een differentiatie van de activiteiten. “Zo denken we bijvoorbeeld dat er nog meer moet ingezet worden op Value Added Logistics (VAL) zoals we nu al doen met spijkerbanden”, legt De Neef uit.

“Die banden worden hier geleverd zonder de spijkers erin, en het ‘injecteren’ van spijkers gebeurt in Zeebrugge. Ook hebben we banden die hier voorzien worden van een tube en flapvalve en eventueel een ring met toebehoren.” Volgens de Operations Manager is het door meer zulke VAL-diensten aan te bieden dat ook toekomstgericht kan gewerkt worden.

Marktsegment binnengehaald

Sinds enkele jaren zijn er in de Bridgestone-afdeling van Zeebrugge ook de tractorbanden (AG banden) en Heavy Duty-banden (OR banden) bijgekomen. Door deze uitbreiding worden alle type banden binnen het gamma logistiek behandelt in het ELC van Zeebrugge.

“Daarvoor moesten we mensen specifiek opleiden, onze systemen aanpassen.” Ook die banden worden geleverd aan de Europese hubs en rechtstreeks aan klanten.

Eigen opleidingen en interim

Een groot personeelsverloop is er niet meteen te merken bij de Bridgestone-afdeling in Zeebrugge. Dat is volgens De Neef goed gestagneerd de afgelopen jaren. Wel zijn er nieuwe mensen bijgekomen die een interne opleiding genieten. “Voor chauffeurs is dat afhankelijk van de persoonlijke capaciteiten gemiddeld drie tot vier weken”, zegt De Neef. “We werken bovendien met een meter/peter-systeem waardoor een grote doorstroming en retentie mogelijk is.”

Een honderdtal vaste krachten wordt verder aangevuld met interim-werkers. “Dat via een 'in house' interimkantoor waarvoor we met vaste partners samenwerken”, vult Danny Brams aan. “Want vaak zie je dat eenzelfde kandidaat-werkkracht zich in verschillende interimkantoren heeft ingeschreven.”

Voorts geeft Manager ELC North en RDC Benelux Danny Brams nog mee dat er heel wat op til is voor Bridgestone in Zeebrugge, maar dat het te vroeg is om daar mee naar buiten te komen. Want het grondig uitwerken van projecten binnen een grote organisatie met verschillende betrokken partijen vraagt de nodige tijd om te realiseren. (JB)