Liege Airport klaar voor cruciale rol in transport coronavaccins

Het transport van het coronavaccin wordt een krachttoer. Liege Airport is volop bezig met de voorbereidingen. “Als vrachtluchthaven hebben we een lange geschiedenis in de distributie van vaccins en farmaceutische producten”, zegt Bert Selis.

Wanneer het vaccin er zal zijn, is voorlopig nog koffiedik kijken. Volgens de internationale luchtvaartorganisatie IATA zullen meer dan achtduizend jumbojets nodig zijn om de coronavaccins te vervoeren. Luchthavens over de hele wereld zetten zich schrap om die logistieke uitdaging in goede banen te leiden.

De Luikse luchthaven volgt van nabij de vooruitgang van de verschillende vaccins in voorbereiding. “Binnen Liege Airport hebben we een projectteam op poten gezet, dat in contact is met farmabedrijven om de verwachte noden beter in kaart te brengen”, legt Bert Selis, vicepresident Commercial Cargo & Logistics bij Liege Airport, uit. "Met enkele van onze belangrijkste logistieke klanten en luchtvaartmaatschappijen werken we aan een robuust model om aan de piekgoederenstromen te voldoen.”

Piekseizoen

Het vierde kwartaal is sowieso een piekseizoen voor de luchtvracht. Wordt het niet moeilijk voor de luchthaven om het vaccin te transporteren wanneer het er nog voor het einde van het jaar komt? "De grote sterkte van Liege Airport is de totale prioriteit voor cargo en de flexibiliteit van de operatoren, dag en nacht", benadrukt Selis. De noden om de vaccinflows te organiseren liggen, volgens hem, 100% in lijn met de operationele kwaliteiten van de luchthaven, namelijk een minimale doorstroomtijd en respect voor de noden van het product.

“Als vrachtluchthaven hebben we een lange geschiedenis in het transporteren van vaccins en andere farmaceutische producten, en dat in grote volumes. Bij humanitaire programma’s op grote schaal organiseerden allerhande instanties, farmabedrijven en ngo’s volle vluchten op Liege Airport. De rol die we spelen sinds dag één in de wereldwijde aanpak van het coronavirus toont dat we een oplossing kunnen bieden voor het transporteren van grote volumes. Het feit dat het piekseizoen dan start, verandert daar weinig aan.”

Obstakels

In een opiniestuk beschreven luchtvrachtexpert Wouter Dewulf en supplychainspecialist Roel Gevaers, beiden verbonden aan Universiteit Antwerpen, onlangs nog dat de distributie van het vaccin een ongekende krachttoer zal worden. Ze zien vier potentiële obstakels: de luchtvaart heeft relatief weinig ervaring met vriestemperaturen, weinig luchthavens zijn geschikt om de koude keten van minstens -18°C te garanderen, de monitoring over de hele keten bestaat amper en de ‘last mile’ wordt het meest complexe stuk in de logistieke keten.

“De industrie dringt aan op twee zaken, die we allebei onder controle hebben”, reageert Selis. “Enerzijds is de minst mogelijke doorlooptijd essentieel. Goederen moeten zo snel mogelijk van vliegtuig naar truck of omgekeerd.” Daarnaast zijn er diensten nodig die de intactheid van de zendingen moeten monitoren en de nodige oplossingen bieden in het geval van onregelmatigheden. “De meeste producenten verwachten dat de transporten zullen plaatsvinden in passieve verpakkingen, zijnde speciale dozen en containers die gedurende een bepaalde periode een bepaalde temperatuur kunnen garanderen. Die verpakkingen worden gesloten aangeleverd op de luchthaven en zullen gesloten blijven tot op de eindbestemming.”

Liege Airport biedt passieve verpakkingen aan en daarnaast is het al vijf jaar een officieel depot van enkele actieve containerproducenten. “Die producenten bereiden zich ook in Liege Airport voor, in samenwerking met onze luchtvaartmaatschappijen, om te anticiperen op de eventuele vraag van de industrie naar actieve oplossingen, vergelijkbaar met reefers in de zeevracht”, besluit Bert Selis.

Melanie De Vrieze