Koeriers zoeken naar efficiëntere last mile in landelijke gebieden

VIL heeft zopas het project Rural Parcel Delivery gelanceerd. Samen met vijf besteldiensten pakt het de last-mileproblematiek in landelijke gebieden aan. In tegenstelling tot de stad biedt bundeling op het platteland efficiëntiewinsten op.

Drie jaar geleden onderzocht VIL de mogelijkheden om de e-commerce en de besteldiensten te vergroenen. Een van de pistes die in het kader van het e-Green project onderzocht werden, was het bundelen van leveringen. Een opvallende conclusie was dat leveringen bundelen weinig zinvol is in stedelijk gebied, omdat de meeste pakjesbezorgers daar over voldoende volumes beschikken om hun routes op een efficiënte manier te organiseren. “In meer afgelegen gebieden is het een ander verhaal. Daar worden pakjesbezorgers dikwijls geconfronteerd met kleinere volumes voor een groter gebied, waardoor de kost en milieulast per pakje twee tot vier keer zo hoog ligt. Hier kan een samenwerking tussen koerierdiensten dus zeker wel winst opleveren”, stelde toenmalig projectleider Peter Lagey vast.

VIL brengt in kaart

Samen met vijf pakjesdiensten – BD myShopi, DHL Express, FedEX Express Europe, GLS Belgium en PostNL – en de Ondernemingscentra West-Vlaanderen, zal VIL zoeken naar manieren waarop de levering van pakketten buiten de stad beter kan. "Plattelandsbewoners bestellen meer pakjes online dan mensen in de steden, handelszaken langs de gewestwegen en in de dorpskern moeten beleverd worden. De typische Vlaamse lintbebouwing maakt dat dit alles weinig efficiënt verloopt”, stelt Hans Robben, die het project leidt.

VIL zal de huidige problemen in kaart brengen en de verschillende logistieke stromen bestuderen. De deelnemers aan het project zullen ook modellen van samenwerking in geografische clusters onderzoeken. Uiteindelijk zal een schaalbaar proefproject opgezet worden.

Luc De Schrijver, managing director bij GLS Belgium, zegt dat dit project zeer relevant is omdat de leveringen op het platteland niet altijd vlekkeloos verlopen. “We hopen dat we met dit project een operationeel model bekomen waarbij de graad van efficiëntie in de leveringen verhoogt. Dit is zowel voor ons als voor de consument van belang”, stelt hij.

Philippe Van Dooren