Katoen Natie wil nieuwe hal logistiek invullen na Studio 100-musical

Aan de kantoren van Singelberg (Beveren) plant Katoen Natie een loods van circa 15.000 m2. Ze zal in de eerste plaats dienen voor een nieuwe, hoogtechnologische oorlogsmusical van Studio 100. Nadien wordt logistieke activiteit voorzien.

Meteen naast de kantoren aan de Singelberg aan de Ketenislaan gaat Katoen Natie een driedelige loods bouwen met een oppervlakte van 15.000 m2. Een van de hallen zal een speelvlak van circa 70 bij 70 meter bevatten, dit om er de nieuwe oorlogsmusical '40-45' op te kunnen voeren. Opvallend zijn de acht tribunes, telkens voor zo'n 200 personen, die elk apart door de zaal kunnen bewegen.

Fernand Huts, CEO van de bedrijvengroep Katoen Natie, pompt 11 miljoen euro in het gebouw en 4 miljoen euro in voorzieningen zoals parking, groen en energie. De première is voorzien voor 7 oktober 2018 en het stuk kan nadien een aantal maanden lopen, eventueel met verlengingen.

Nabestemming

Na afloop voorziet Huts evenwel een andere bestemming voor de loods. "Het gebouw wordt gemaakt in functie van het spektakel. Door de tribunes is de hal bijvoorbeeld erg hoog. Dat is een surplus voor wanneer we de hal nadien verder ontwikkelen voor logistieke activiteiten", zegt hij tegenover Flows. Welke klanten er komen kan hij nog niet zeggen, omdat nog niet geweten is wanneer de hal precies vrijkomen. "Het gaat wel om dezelfde soort activiteiten als in de buurt, waar we nu al zo'n 700.000 m2 aan opslag hebben."

Volgens Studio 100 is het entertainmentbedrijf samen met Katoen Natie en de gemeente Beveren in overleg om alle vergunningen in orde te maken. Tegenover Flows zegt burgemeester Marc Van De Vijver dat een bestemmingswijziging voor de hal nodig is en dat daarvoor afwijkingen mogelijk zijn. Fernand Huts meent alvast dat de bouwvergunning in orde is en dat er geen enkel negatief advies is gekomen voor het project.

Mobiliteit

De Katoen Natiebaas staat bekend voor zijn kritiek op de moeizame mobiliteit op de linkeroever. Omdat de voorstellingen zich 's avonds afspelen en door een afrit in de buurt, voorziet hij geen problemen op dat vlak. Wel merkt hij op dat een bus van De Lijn, die nu aan de melkerij in Kallo stopt, door een verlenging van een kilometer ook aan de hal kan komen. Volgens Huts zou daarvoor worden aangeklopt bij De Lijn.

Christoph Meeussen