Jungheinrich luidt met e-heftruck begin van einde dieselheftruck in

De Duitse heftruckbouwer Jungheinrich brengt tegen eind 2021 een elektrische heftruck met lithium-ionbatterij op de markt met de prestaties van een dieselheftruck. Een hoogperformante lader laadt de batterij in 45 minuten voor 50% op.

De wereldprimeur werd bekendgemaakt op de ‘Innovations & Highlights’-persconferentie van de groep in Hamburg. De nieuwe heftruck moet volgens Christian Erlach, lid van de raad van bestuur en verantwoordelijk voor Sales, een brug bouwen tussen de dieselheftruck en de elektrische heftruck. “De EFG P30i combineert de kracht, de robuustheid en het rijcomfort van een verbrandingsmotor met de zuinigheid en het emissieloze presteren van een elektrische heftruck. Wat energie-efficiëntie, ergonomie en duurzaamheid betreft, zet de P30i een nieuwe standaard en moet die het begin van het einde van de dieselheftruck inluiden”, zei Erlach. Hij verwacht dat tegen 2025 80% van alle heftrucks met li-ionbatterijen zullen uitgerust zijn.

Krachtigste

De EFG P30i wordt de krachtigste elektrische heftruck voor outdoorgebruik. Hij wordt gebouwd op het chassis van de heftrucks met verbrandingsmotor, maar met een nieuw contragewicht en een nieuwe elektrische aandrijving. Die wordt gevoed door een modulaire li-ionbatterij bestaande uit twee kleinere batterijen, een onder de bestuurderszetel en een in het contragewicht. Daardoor krijgt de bestuurder 50% meer beenruimte.

De hoogvoltage-technologie door Jungheinrich ontwikkeld, betekent 25% snellere hefsnelheid en 33% meer klimkracht in vergelijking met een normale elektrische heftruck. Het toestel kan temperaturen tussen -20°C en +40°C aan.

Hoog performant laadsysteem

Tegelijkertijd met de nieuwe heftruck brengt Jungheinrich een nieuw hoogperformant laadsysteem op de markt. De lader heeft een vermogen van 17 kW voor 2 shiften of 34 kW voor 3 shiften. Deze laatste laadt de batterij 50% op in 45 minuten. Het outdoorlaadsysteem is eveneens bestand tegen temperaturen tot -20°C.

Wanneer de batterij wordt opgeladen tijdens een koffiepauze en de lunchbreak daalt de capaciteit tijdens een shift niet onder de 75%. Bij twee shiften blijft de capaciteit boven 60% en bij drie shiften is de batterij na 24 uren nog altijd geladen.

Stationair energieopslagsysteem

Omdat niet alle bedrijven over voldoende elektrische energie beschikken voor het snelle laden, ontwikkelde Jungheinrich een ‘plug & play’ stationair energieopslagsysteem dat 22 kW laadt en 44 kW afgeeft.

Om de markt bewust te maken van de shift van diesel naar elektrisch, biedt Jungheinrich onder de noemer ‘e-consultation’ een volledige energieoplossing voor de heftrucks en laders: het bepalen van de laadcyclus en informatie in verband met de batterij.

Vorkcamera en AGV

Later dit jaar brengt Jungheinrich een digitale ‘vorkcamera’ op de markt die barcodes op de magazijnrekken leest.

Daarnaast biedt het ook ‘automatic guided vehicles’ of AGV’s op maat van de klanten. Die zijn uitgerust met laser en reflectoren en een li-ionbatterij voor 24/7 beschikbaarheid.

Ondanks het feit dat de elektrische heftrucks in opmars zijn, brengt de Duitse heftruckbouwer in de eerste helft van dit jaar nog twee nieuwe heftrucks met verbrandingsmotor op de markt, een met dieselmotor en een op lpg. Jungheinrich mikt daarmee op klanten die nog twijfelen omwille van infrastructuuraangelegenheden of prestaties. De nieuwe heftrucks zijn tot 10% zuiniger in verbruik dan de bestaande generatie. Volgens Erlach zijn het wel de laatste met verbrandingsmotor die geproduceerd worden.

Jungheinrich verkoopt in België jaarlijks zo’n 2.500 heftrucks waarvan 10% met li-ionbatterij. Voor de meeste modellen heeft de klant de keuze tussen een loodzuurbatterij of een li-ionbatterij. Laatstgenoemde batterij gaat driemaal langer mee maar is wel duurder. De ‘total cost of ownership’ ligt volgens de constructeur echter 25% lager dan voor een heftruck met verbrandingsmotor.

Koen Heinen