Milieubelasting voor niet-duurzame vrachtvliegtuigen vanaf 2021

Zaventem zal vanaf 2021 vliegtuigen die meer CO2 en NOx uitstoten, zwaarder belasten. De impact voor vrachtvliegtuigen zal beperkt zijn, zegt Steven Polmans, door de jongere en modernere vloot en de geluidsrestricties van vijftien jaar geleden.

Zaventem hanteert het principe van de grootste vervuiler betaalt. In een interview met De Standaard zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport, dat vanaf 2021 de minst duurzame vliegtuigen tot tien keer meer zullen moeten betalen dan de modernste toestellen. De uitstoot van CO2 en NOx (stikstofoxide) zal meebepalen hoeveel luchtvaartmaatschappijen moeten betalen. 

Moderne vloot

De exacte berekeningen zijn nog niet gebeurd, maar Steven Polmans, directeur cargo en logistics, denkt dat de impact relatief beperkt zal zijn. “Door de geluidsrestricties van tien tot vijftien jaar geleden hebben een aantal maatschappijen hun operatie op Brussel stopgezet of is er voor andere een shift gebeurd naar minder vervuilende vliegtuigen. Naar Brussel komen geen oude passagiers- en vrachtvliegtuigen meer, maar moderne. Die stoten sowieso minder uit. De gemiddelde vloot is heel jong. Kijk bijvoorbeeld naar Ethiopian Cargo. Hun vrachtvliegtuigen zijn maar een tot drie jaar oud." 

Winnaars en verliezers

Hoe groter de vloot, hoe groter het risico dat die vervuilender is. Ook hier gelooft Steven Polmans niet dat de belasting meer zal bedragen dan bij een groot passagiersvliegtuig. “De impact van de zwaardere belasting zal relatief beperkt zijn, maar er zijn altijd winnaars en verliezers”, besluit hij. 

Melanie De Vrieze