H.Essers investeert 1,6 miljoen in IT voor logistiek Godiva

Essers heeft de voortzetting van de logistieke operaties voor chocolatier Godiva veiliggesteld. Met een investering van 1,6 miljoen in IT-systemen en automatisering wordt de samenwerking – die twintig jaar geleden begon – nog intensiever.

H.Essers startte in 1998 op zijn site in Kampenhout (tussen Leuven en Mechelen) met een zeer bescheiden verpakkingsinstallatie. “Wat begon als een kleinschalige operatie met vijf bedienden op een ruimte van 500 m², is nu een logistiek centrum van 12.000 m² met 120 medewerkers, waar dagelijks 25.000 geschenkdozen worden verpakt die naar meer dan 110 landen wereldwijd worden verstuurd”, zegt een trotse Gert Bervoets, CEO van H.Essers.

Godiva – sinds een tiental jaren eigendom van de Turkse groep Yildiz – produceert zijn chocolades en pralines in Brussel. Omdat de productie moest uitbreiden en de ruimte er beperkt was, is de omvang vanaf 2008 van de logistieke site steeds groter geworden en zijn de verpakkingsactiviteiten steeds nauwer geïntegreerd in het productieproces. “Die integratie heeft nu een forse boost gekregen met de investering in IT, die enkele weken is afgerond. Het Warehousing Management Systeem (WMS) van H.Essers werkt nu volledig in symbiose met de ERP van Godiva”, voegt Bervoets toe. ERP staat voor Enterprise Resource Planning. Dat is een softwarepakket dat belangrijke informatie van verschillende bedrijfsafdelingen samenbrengt, waardoor de bedrijfsprocessen verregaand geautomatiseerd kunnen worden.

Integratie in ERP

“Hierdoor worden de pralines en andere producten van de fabriek in bulk rechtstreeks naar Kampenhout gebracht. Daar is nu een ‘co-packing'-zone van 4.000 m² waar ze in individuele dozen worden gedaan. De samenstelling van die dozen kan heel veel verschillen volgens de markten en de periodes van het jaar. Dankzij het nieuwe WMS kan niet alleen die samenstelling aangestuurd worden, maar kan ook aan ‘late differenciation’ worden gedaan. Het stuurt ook de productie van de labels aan. Voordien hadden wij daar vijftig templates voor, maar in de nieuwe installatie kunnen labels automatisch aangemaakt worden in functie van de specifieke eisen van elk land waar de producen naar uitgevoerd worden”, voegt Bervoets toe.

Hij benadrukt dat de ontwikkeling van het WMS door H.Essers zelf werd gedaan. “Dat past in ons businessmodel van ‘customer intimacy’. Het systeem is specifiek ontworpen voor Godiva en we hadden nooit hetzelfde resultaat kunnen bereiken met een externe IT-partner. Dergelijke pakketten bestaan niet op de markt”, legt Bervoets uit. Hij gaat er prat op dat de groep in Genk maar liefst honderd IT-ontwikkelaars in dienst heeft. “Hun aantal groeit met 10 à 15% per jaar.”

Smart labelling

Voor Clyde Morgan, de CEO van Godiva, is deze operatie een ‘one in a million partnership’. “Dankzij deze logistieke efficiëntie kunnen we de wereldmarkten beter bedienen. Ze geeft ons een voorsprong op andere producenten. Onder andere de nieuwe ‘smart labelling’ laat ons toe sneller in te spelen op de evolutie van de vraag”, zegt hij.

In Kampenhout zijn de meeste van de 120 medewerkers mensen met een afstand tot de markt. Het gaat om werknemers van maatwerkbedrijf (vroeger 'beschutte werkplaats') Entiris. Hun aantal kan in het piekseizoen groeien tot 250.

Philippe Van Dooren