Groep André Celis bouwt logistiekhub langs kanaal Leuven-Dijle

Hambos Logistics, een onderdeel van groep André Celis nam donderdag zijn nieuwe kade langs het kanaal Leuven-Dijle in Tildonk bij Haacht officieel in gebruik. Het bouwt er ook een magazijn en wil van de site een logistiekhub voor Oost-Brabant maken.

De nieuwe kade werd vandaag donderdag 24 januari ingehuldigd door Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts. Ze werd gerealiseerd in publiek-private samenwerking met De Vlaamse Waterweg in het kader van het 80/20 kaaimurenprogramma. De kade is 132 meter lang en vertegenwoordigt een investering van 878.000 euro: 80% voor de Vlaamse overheid en 20% voor Hambos Logistics.

De groep is met die investering niet aan zijn proefstuk toe in het binnenvaartvervoer. De bouwmaterialenhandelaar vervoert reeds langer bouwmaterialen via het water en in samenwerking met Interbrew zette het ook een trafiek van lege bierbakken via de binnenvaart op.  

Logistieke hub

De kade maakt deel uit van een site van 10 ha op de industriezone Hambos. “We zullen de kade in eerste instantie voor onze eigen trafieken gebruiken en de site ontwikkelen als een logistiek centrum voor bouwmaterialen. Uiteindelijk willen we er in samenwerking met partners een logistieke hub voor Oost-Brabant ontwikkelen voor zowel bouwmaterialen als andere goederen. De kade is zowel geschikt voor de behandeling van bulk als voor containers en palletten”, zegt Nick Celis.

Distributiecentrum

Op de site is momenteel een 5.000 m² groot distributiecentrum in aanbouw. “We hebben de eerste 5.000 m² gebouwd en gaan nog verder bijbouwen zodat we hier diverse producten kunnen op- en overslaan. We gaan onze volledige logistiek hier concentreren zodat we onze logistieke activiteiten ecologischer kunnen afwikkelen. Momenteel vervoeren we al een kwart van onze bouwmaterialentonnage, goed voor 30 à 35.000 ton, met de binnenvaart. Ons streefdoel is 100.000 ton. Zeven jaar geleden zijn we daarmee begonnen als ‘spielerei’ maar ondertussen vormt het de hoeksteen van ons businessmodel”, zegt Celis.

Voor de ontwikkeling van de logistieke hub voert de groep ondertussen al discreet onderhandelingen met verschillende geïnteresseerde partijen.

Voor de ontsluiting van de site wordt een tweede Kruineikebrug gebouwd en een ontsluitingsweg richting N26.

Koen Heinen