'Fly and drive': farmalogistiek lokt 500 studenten naar Thomas More

Maar liefst 500 studenten uit de verschillende hogeschoolopleidingen Logistiek Management blazen vandaag verzamelen bij de Thomas More Hogeschool in Mechelen. De focus ligt op de boomende, maar uitdagende markt van de farmaluchtvracht.

'Fly and drive pharma' is het thema van de Dag van de Logistiek aan de Mechelse vestiging van de Thomas More Hogeschool. Op het programma in de voormiddag maar liefst acht gastsprekers uit luchtvracht, logistiek of producenten, gevolgd door bedrijfsbezoeken in de namiddag. "De keuze voor luchtvracht en farma is niet toevallig", zegt organisator en opleidingshoofd Peter Verspecht. "We hebben een sterke link met de luchthaven. Als je bedenkt dat 30% van de wereldwijde farma-export vanuit België vertrekt, begrijp je waarom we er ook als opleiding zoveel aandacht aan wensen te besteden. De luchthavenuitbaters leggen ook een stevige focus op de farmaceutische sector. Zo was een thema snel gevonden." 

Who's who van de luchtvracht 

Op de sprekerslijst een who's who van de farmaceutische en luchtvrachtsector in België: David Vanderheyden van Biocartis, Dries Snaert van DHL Pharma Logistics, Nathan De Valck van ACB Pharma Aero (op foto bij spreekgestoelte), Sara Van Gelder van Brussels Airport Cargo, Jean Verheyen van Nallian, Geert Verniers van 4Advice, Eddy Weygaerts van Pfizer (rechts op de foto) en Debby Matthys van MSD Pharma. Elk leggen ze hun eigen accenten. Voor Snaert is binnen de farmaceutische logistieke keten vooral de ommeslag naar een patient-based model cruciaal: de industrie gaat steeds meer rechtstreeks aan de patiënt leveren, ook al bestaat er in België nog een stevige lobby van dokters en apotheken om dat model in te perken. Snaert wijst zijn jeugdige publiek op het verschil in het apotheek- en geneeskundelandschap in Nederland en België: in Nederland is de onafhankelijke apotheek in de minderheid, en zijn er slechts 2.000, tegenover 5.000 in België. Binnen de Benelux werkt het bedrijf dus al in twee verschillende werelden. 

35 miljard dollar verloren 

Jean Verheyen van Nallian (dat ook een van de technische polen onder NxtPort is), maakt dan weer aanschouwelijk hoe datadelen het grote verlies (35 miljard dollar per jaar) door transportproblemen kan helpen oplossen. "Het uitpluizen van de temperatuurproblemen alleen al is 24% van die kost. Als jij een van de ketenpartners moet gaan bellen of hij nog weet wat er drie weken geleden in zijn magazijn met jouw lading gebeurd is, besef je dat het a hell of a job is", klinkt het. Verheyen maakt zich sterk dat datadelen en tracking die problemen de wereld uit helpen. 

Eddy Weygaerts schetst dan weer de uitdagingen voor een producent als Pfizer, voor wie de tijdige en temperatuurcorrecte levering van de goederen soms een zaak van leven of dood is. Om de complexe supplychain beter te kunnen monitoren, heeft Pfizer verschillende 'controletorens' in het proces aangebracht. De ketenpartners zijn onderhevig aan constante screening. "Als ze niet aan de standaarden voldoen, krijgen ze een korte periode om het op te lossen. Als het dan nog niet in orde is, volgt een ander soort gesprek. "

Community

Nathan De Valck schetst de community-building-inspanningen die van de farmahub op de luchthaven van Zaventem een succes maken. "De aandeelhouders van de luchthaven hebben besloten om in de komende jaren maar liefst 100 miljoen euro te investeren in Brucargo. We profileren ons als het attractiefste, efficiëntste en succesvolste logistiekplatform. De inspanningen van de laatste jaren hebben ervoor gezorgd dat de farmaluchtvracht in België verdrievoudigd is sinds de eeuwwisseling. Geen enkel ander land, zelfs niet Zwitserland, doet ons dat na."

De meeste hoofdbrekens hebben de luchtvrachtpartners met de doorbrekingen van de temperatuurketen voor de gevoelige farmalading. "Een vliegtuig beweegt zich voort in temperaturen van -30 graden, maar landt op tarmac dat 40 graden warm is. Die momenten zijn kritiek. Enkel door intensieve samenwerking zijn we erin geslaagd om de non-conformities met 45% te verminderen. In dezelfde periode gingen de investeringen er met 68% op vooruit." Resultaten die volgens De Valck zijn toe te schrijven aan gemeenschapsvorming in de Brusselse luchtvrachtsector. "Onze concurrenten proberen iets gelijkaardigs te doen, maar moeten erkennen dat dat niet evident is."

Recht naar de multinational 

Volgens Verspecht weerspiegelt die waaier aan sprekersprofielen ook een veranderende realiteit in het logistieke joblandschap: "Onze logistieke studenten worden steeds vaker rechtstreeks in dienst genomen door multinationals zelf. Hun interne supplychaindepartementen breiden stelselmatig uit." 

Michiel Leen