(Flowsmagazine) Johan Gemels: "We willen de hele keten beheren"

In het jongste Flowsmagazine focussen we op de hinterlandlogistiek. Naast mooie Vlaamse en buitenlandse projecten, roert ook Wallonië zich in de strijd om lading en duurzame logistiek, met de Novandigroep als ambitieuze speler.

De Novandigroep is in Vlaanderen minder bekend, maar in Wallonië is het een grote intermodale logistieke speler. Dochterbedrijf Tercofin beheert Liège Logistics Intermodal, DP World Liège Container Terminals, Tercofin Barging en Transport Fluvial Conteneurs. Met Renory en Dry Port Charleroi beschikt de groep over warehousing en afhandeling via spoor- en binnenvaart. “We willen de hele keten beheren”, zegt Johan Gemels (Tercofin).

De Novandigroep ontstond een achttal jaren geleden uit de opsplitsing van de groep Portier, waarbij Philippe Portier de onderdelen Renory en Liège Container Terminal onder zijn hoede nam. “Van een ouderwets bedrijf wilde hij een moderne, gediversifieerde groep maken, vandaar de naam Novandi”, legt Johan Gemels, managing director van dochteronderneming Tercofin, uit.

Ondertussen bestaat de groep naast Tercofin en sa Renory uit het dienstenbedrijf Alineas, het expeditiebedrijf Versus en vastgoedbedrijf Atrium. De groep realiseert een omzet van 40 miljoen euro.

Tercofin

Tercofin, opgericht in 2017, omvat zowel Liège Logistics Intermodal, een spoorterminal op Liege Airport die onder meer treinen uit China ontvangt, en DP World Liège Container Terminals, de joint venture tussen DP World Liège en Liege Container Terminal. Onder Tercofin vallen ook nog Tercofin Barging, dat instaat voor het onderhoud en de herstelling van de twee eigen schepen, en het bevrachtingskantoor Transport Fluvial Conteneurs (TFC). Naast de eigen schepen maakt het bedrijf gebruik van gecharterde tonnage voor onder meer de dagelijkse binnenvaartverbinding naar de haven van Antwerpen. Ook het Antwerpse bedrijf Seafar, gespecialiseerd in semiautonoom varende schepen, is bij de activiteiten van Tercofin betrokken. “Zij leveren de kapiteins en de matrozen voor de schepen van Tercofin”, zegt Gemels. Seafar test ook het semiautonoom varen op een van de schepen van Tercofin op de dagelijkse route tussen Luik en Antwerpen. Een tweede volgt in oktober.

LLI

Liège Logistics Intermodal (LLI) behandelt onder meer treinen van en naar China. “We willen daar nog meer inspelen op e-commerce met de containers uit China en warehousing. De treinen nemen exportlading mee terug. Maar LLI is te klein geworden. We willen uitbreiden met een terrein dat nu nog eigendom is van de luchthaven, en een portaalkraan installeren. Er is ook een groot project op komst voor de opslag en levering van brandstof voor de luchthaven. Die brandstof komt van de luchthaven van Melsbroek over de weg. We willen die met een nieuw type 45’-tankcontainers met het spoor aanvoeren tot op onze site en van daaruit de laatste anderhalve kilometer over de weg afleggen naar de luchthaven. We moeten daarvoor wel toestemming hebben om met 45 ton op de weg te rijden”, zegt Gemels. Voor het brandstofvervoer tussen de raffinaderij en LLI zouden wekelijks twee treinen nodig zijn.

Uitbreiding Trilogiport

Op de trimodale terminal Trilogiport van de joint venture DP World Liège Container Terminals (DPWLCT) is ondertussen een spooraansluiting aangelegd en ontvingen ze al de eerste treinen uit China. “De goederen die hier uit China toekomen, worden verder over de weg vervoerd naar een aantal grote Europese centra zoals Rome, Milaan en Barcelona. Om verder te groeien, verdubbelen we de terminaloppervlakte met 40.000 m² extra. In september zijn de werken aanbesteed”, zegt Gemels.

Ook op de site in Renory heeft de groep uitbreidingsplannen. “We hebben daar een oude plasticfabriek opgekocht en willen er crossdocking voor maritieme containers en Chinalading organiseren. De site zit ook vol en moet uitgebreid worden. Op een deel van het rangeerstation Kinkempois kunnen we 65.000 m² magazijnruimte ontwikkelen. De spoorterminal gebruiken we voor stadsdistributie”, legt hij uit.

Dry Port Charleroi

De sa Renory heeft de concessie van Dry Port Charleroi en heeft ook daar grote plannen. “We zijn gestart met de behandeling van coils. Die komen rechtstreeks met het spoor vanuit het Verenigd Koninkrijk via de Kanaaltunnel of met de binnenvaart en vertrekken dan weer met het spoor, de binnenvaart of met de vrachtwagen. Naast de terminal ligt een grote, op het spoor aangesloten betonplaat van 40.000 m². Voor die ruimte willen we nieuwe trafieken vinden”, schetst Gemels de toekomstplannen.

Diversificatie

Naast de vele uitbreidingsplannen wil de groep zijn activiteiten verder diversifiëren. “We denken erover na om een douaneafdeling en eigen trucking te starten. We werken nu voor wegvervoer en douanezaken samen met partners, maar zoals gezegd willen we de volledige keten zelf beheren”, onderstreept Gemels.

Netwerken

Dat de groep de Chinatreinen op zijn terminals kan behandelen, heeft het onder meer te danken aan het platform Agence Wallone à l’Exportation (AWEX), Liege Airport en Logistics in Wallonia (LIW). “Zij zijn heel actief binnen de Belgian Chinese Chamber of Commerce. Buiten de banden met China zijn ze heel actief in het aanreiken van ‘leads’. Het netwerken in Wallonië is zeer goed”, besluit Gemels.

Koen Heinen

www.novandi.be

Interesse om dit artikel in printversie te lezen? U krijgt ons magazine op eenvoudig verzoek. Mail uw naam en adres naar marketing@flows.be en u krijgt het gratis toegestuurd.